Gaten in gewapende fundering
Vandaag had ik een werfvergadering in onze goedgeïsokeerde, grotendeels ecologisch gebouwde nieuwbouwwoning, toen ik tot mijn grote verbazing (en schrik) constateerde dat de hoofdaannemer her en der een achttal gaten had geboord in de gewapende betonnen fundering (die deels verzonken ligt in de berg, in de natste omgeving van België). Het doel, het binnengelopen regenwater (nog niet alle ramen zitten erin) te laten weglopen.
Mijn ideeën hierbij; als er door deze gaten water weg kan lopen, dan kan er ook grondwater terug ín lopen! Dit was de enige oplossing zei hij. Hij zou de gaten terug vullen met beton. Geen enkel probleem.
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat de fundering hierna gegarandeerd waterdicht is. Een gat opvullen is toch niet hetzelfde als een volledig massieve betonnen plaat? Of ben ik nu gek?
Het baart me alleszins echt zorgen, en ik zou graag wat meer expertise inwinnen voor het professioneel en gegarandeerd waterdicht maken van deze vloeren (die zo goed waren voordat hij ging boren). Of heeft de aannemer gelijk, en is er geen probleem?
Heel veel dank alvast voor mogelijke reacties 🙏