Permanent werkkapitaal en provisies
Volgens mij is een permanent werkkapitaal het volgende: "Het permanent werkkapitaal of het permanent werkingsfonds of het startkapitaal is de geldsom die éénmalig bij aankoop van de kavel door een mede-eigenaar wordt overgemaakt om het werkkapitaal samen te stellen. Dit is nodig om een buffer te vormen op de zichtrekening en derhalve debetintresten op de zichtrekening te vermijden als er grote uitgaven zijn, vooral in het begin van een jaar waar vaak de blokpolis, het onderhoudscontract van de lift, ..."
De provisies die men maandelijks, per kwartaal, ... stort vormen voor mij het werkkapitaal.
Onze nieuwe syndic schakelt over van driemaandelijkse facturen naar 3 maandelijkse provisies en dan na een jaar een eindafrekening waarbij er in het contract te lezen valt dat deze steeds in het midden van het kwartaal opgevraagd wordt.
Onze syndic is 28/04 afgestemd en de kwartaalfactuur liep tot eind maart, de volgende syndic neemt de boekhouding over vanaf april. Er was maar begin juli een BAV met de nieuwe syndic en begin juli kreeg we ook de 1e provisie (volgens mij dus de provisie voor de maanden april, mei, juni die we dan betalen)
De syndic rekende echter het bedrag aan die we reeds bij de vorige syndic als permanent kapitaal betaalden, identiek hetzelfde bedrag en ze meldden de eigenaars dat dit een gemiddelde is van de uitgaven van de voorbije jaren. Dit klopt niet want de driemaandelijke bedragen die we in het verleden betaalden waren veel lager. Bovendien is een provisie volgens mij steeds berekend op de begroting van het volgende jaar of ben ik verkeerd?
Graag u mening én bovendien: hoe wordt het permanent kapitaal berekend?
Als er een werkkapitaal is van 15.000 EUR en volgens 10.000 en berekend wordt en de quotiteiten van het appartement vb. 232 zijn dan kom ik aan 348 EUR/maand
Is dit de berekening?
Ik meen dat dit dus niet correct is wat de nieuwe syndic vraagt en half augustus werd er dan geen provisie opgevraagd maar 01/10 is er nu de afrekening (we wachten erop)
De syndic zegt constant dat dit geen permanent werkkapitaal is die hij aanrekende.