Aansluitingen verdeelkast
Ik heb een verdeelkast met 3 rijen.
Op de eerste rij zit de hoofd differentieel schakelaar (40A/300mA) op slot1 met een verdeelrail. Die zit vol met zekeringen.
Op de onderste rij zit de gevoeligere differentieel schakalaar (40A/30mA) op slot1 met een verdeelrail en de zekeringen voor de 'natte' apparaten (wasmachine, droogkast, badkamer, vaatwas, verwarming, tuin).
Op de middelste rij zit een enkele zekering van de deurbel op slot1, geen verdeelrail, en verder de transfo van de deurbel en teleruptors (puls schakelaars lichten hal).
Ik heb nu extra plaats nodig voor zonnepanelen (extra zekeringen, smart meter) die dus ook op een verdeelrail moeten staan. En aangezien de middelste rij nog plaats vrij heeft maar geen verdeelrail moet ik daar aan sleutelen.
Hoe pak ik dit best aan ?
Extra differentieel schakelaar (40A/300mA) op 2de latje met verdeelrail voor bestaande zekering en extra zekeringen en smart meter, latje afknippen en tranfo/puls schakelaars opschuiven naar plaatsen achter de afgeknipte verdeelrail ?
Of
Bestaande zekering op plaats 1 laten zitten en daar verdeelrail plaatsen met plaats voor extra zekeringen en smart meter, latje afknippen en tranfo/puls schakelaars opschuiven naar plaatsen achter de afgeknipte verdeelrail ?
Wat is het beste/toegelaten/wettelijk of maakt het geen verschil ?