als de persoon op tijd betaald kan ik gewoon nog een 6 maand wachten maar als hij dit niet doet sta ik daar met verlies
Dat klopt helemaal niet. Je kan 6 maanden wachten de opzegbrief waarbij de huurder het recht heeft om een tegenopzeg te doen bij het vinden van een andere woning, zelfs onmiddellijk. Die 6 maanden is dus niet echt verlies, 6 resterende maanden loop je immers ook mis als de huurder onmiddellijk verhuist na die opzeg.
Ik heb de indruk dat je gewoon het onderste uit de kan wil door die 6 maanden volledig op te vullen met huurinkomsten. Dat jij daar gaat wonen en geld nodig hebt is niet het probleem van de huurder, maar jouw probleem. Het enigste wat die moet doen is zijn .
Als de huurder echt stopt met betalen hoef je na 2 maanden gewoon naar de vrederechter te stappen die de huurovereenkomst gegarandeerd verbreekt. Je hebt dan nog gegarandeerd 2 of 3 maanden waarborg. Moest die huurder zelf opzeggen dan had je ook maar 3 maanden huur. Veel verlies ga je dus niet hebben, tenzij de huurder weigert de woning te verlaten na dit vonnis en je een deurwaarder moet inschakelen.