2

Radiatoren dichtdraaien

ccwriter
ccwriter
#Verwarming & koeling · 3 jaren geleden

Wanneer ik 's avonds in de woonkamer verblijf draai ik de 2 radiatoren in mijn keuken dicht.  De keuken (4 x 6 meter) ligt naast mijn woonkamer en is een aparte ruimte die ik met een dubbele deur volledig kan afsluiten.

In de woonkamer zijn 2 radiatoren aanwezig (dit zijn de enige 2 in huis die dan opengedraaid zijn).  Bespaar ik op deze wijze energie of zijn 2 radiatoren te weinig om toe te laten dat mijn 5 jaar oude condensatieketel condenseert en dus optimaal presteert? 

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

het condenseren van een condensatieketel hangt niet direct af van uw aantal radiatoren. Wel compleet van de temperatuur van het retourwater. Als die niet laag genoeg ingesteld is gaat uw ketel niet condenseren. 

Dus bij lagetemperatuurconvectoren en bij wand- en vloer-verwarming is condenseren altijd het geval.
Maar in andere gevallen hangt dit af hoe laag uw verwarmingsregime ingesteld werd en dat hangt van een aantal factoren af dat de installateur in overweging nam of in elk geval moest overwegen.
factoren:
- vermogen van de radiatoren en grootte van de ruimte
- type van radiator
- isolatieniveau van het huis (K-peil)
Dat moet dus ter plaatse bekeken  en geanalyseerd worden en het is dus niet altijd mogelijk om een laag genoeg temperatuurregime te kiezen

0
ccwriter
ccwriter
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor de uitvoerige uitleg.  Al bij al mag ik niet klagen over mijn huidig verbruik 790m3/half-open bebouwing.  Maar alle kleine beetjes kunnen helpen natuurlijk met de huidige energieprijzen.

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: "Dit zijn de grootste energieverbruikers in huis"

Het energiedieet: "Dit zijn de grootste energieverbruikers in huis"

Hoe kan je je energieverbruik beperken? Energie-expert Paul De Vylder geeft tips om te besparen op verwarming, toestellen, warm water en verlichting.

Lees meer

Vloerverwarming opstarten na de zomer: expert geeft advies

Vloerverwarming opstarten na de zomer: expert geeft advies

Tijd om je vloerverwarming weer op te starten na de zomer nu de temperaturen dalen? Vloerverwarmingsexpert Dimitri Vits van Easykit geeft tips.

Lees meer

Lucht-waterwarmtepomp: werking, voor- en nadelen, prijs en premie

Lucht-waterwarmtepomp: werking, voor- en nadelen, prijs en premie

Met een lucht-waterwarmtepomp kan je een woning verwarmen en van warm water voorzien. Lees meer over de werking, voor- en nadelen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag