6

Eindafrekening wanneer

De Rock
De Rock
#Budget · 2 jaren geleden

We hebben een nieuwe syndic.

Het boekjaar loopt van 01/10 - 30/09 en we betalen per kwartaal voorschotten.
We krijgen nu een brief dat de eindafrekening pas eind dit jaar komt. De AV is ter info op 03/12?

Volgens mij moet de eindafrekening toch direct na 30/09 komen zodat de voorschotten afgerekend kunnen worden (terug krijgen of bijbetalen)? 

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

kan voorafgaandelijk de AV de boekhouding opvragen en zijn opmerkingen formuleren.

Op de jaarlijkse AV wordt al dan niet "" "" verleend voor de gevoerde boekhouding.

Als de boekhouding niet op de jaarlijkse AV van eind 2022 kan nagezien  en of goedgekeurd kan worden zou ik de AV één /twee maand uitstellen ,,, in dit geval dus januari/febuari... 2023.

Derhalve betaal je nog voorschotten als voorheen tot dan, en worden deze verrekend met de jaarafrekening van 2022 gehouden in jan/feb/ 2023..

Voorschotten en het bedrag en frequentie moeten voorgelegd worden op de jaarlijkse AV en met meerderheid goed gekeurd worden door de VME.

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik heb het niet over de jaarrekening maar de afrekening van al de provisies. Na 4 kwartalen wordt dit toch afgerekend, dacht ik? Dit moet toch niet wachten tot op de AV om erna pas een afrekening te maken (terugkrijgen of bijbetalen).

0
ludo segers
ludo segers
2 jaren geleden

Er is nooit alléén een afrekening van provisies.

De provisies worden bepaalt nadat de jaarrekening is opgemaakt en voorgelegd op de jaarlijkse AV.. waar dan ook al dan niet "" decharge "" wordt gegeven voor de gevoerde boekhouding en het beheer van de syndicus..

Dan pas is de totale kost geweten van het gebouw over die periode en uitgesplitst voor iedere eigenaar/bewoner, zo kan het dus ook zijn dan niet elke eigenaar evenveel provisie betaald, rekening gehouden met het aantal quotiteiten die hij in het gebouw heeft. De ene zijn appartement is groter, of hij heeft 6 garage's in eigendom,  De andere moet dan weer niet mee betalen in de liftkosten omdat hij op het gelijkvloers woond en géén garage heeft en een kleiner appartement heeft,  en of met meer of minder gedomicilieerde op het appartement wonen, meer of minder water verbruiken enz; enz;

Veel zal dus ook zijn hoe de verdeelsleutels opgemaakt zijn om ieder zijn aandeel in de kosten te bepalen..

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
2 jaren geleden

Ja, dit weet ik. Maar ik denk niet dat we correct bezig zijn. 
Als je nu al 4 voorschotten betaalde in het boekjaar die loopt tot 30/09, dan moet je nu toch een eindafrekening krijgen en zal je zien of je moet bijbetalen of niet. 

Vandaag krijgen we zelfs een mail dat het 1e voorschot betaald moeten worden voor het volgende boekjaar 2022-2023 en dat de eindafrekening pas eind november zal komen??!! 

Ik weet dat de jaarrekening (al de kosten van dit boekjaar) ter stemming op de AV van 03/12 voorgelegd zullen moeten worden maar dit belet niet dat de afrekening nu dringend moet komen en geen uitstel tot eind november. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden
Tussentijdse afrekeningen of kwartaalafrekeningen kunnen perfect blijven doorlopen zonder rekening te houden met het boekjaar.
0
ludo segers
ludo segers
2 jaren geleden

Ja, dit weet ik. Maar ik denk niet dat we correct bezig zijn. 
Als je nu al 4 voorschotten betaalde in het boekjaar die loopt tot 30/09, dan moet je nu toch een eindafrekening krijgen en zal je zien of je moet bijbetalen of niet. 

Vandaag krijgen we zelfs een mail dat het 1e voorschot betaald moeten worden voor het volgende boekjaar 2022-2023 en dat de eindafrekening pas eind november zal komen??!! 

Ik weet dat de jaarrekening (al de kosten van dit boekjaar) ter stemming op de AV van 03/12 voorgelegd zullen moeten worden maar dit belet niet dat de afrekening nu dringend moet komen en geen uitstel tot eind november. 

---------

ludo schreef

De eindafrekening en bepaling van het nieuwe voorschot kan maar komen en voorgelegd worden op de jaarlijkse AV. Zonder deze kan er géén nieuw voorschot vastgesteld worden,  je zal dus hetzelfde voorschot moeten betalen als de 4 vorige, tot de afrekening komt, en deze allemaal verrekend worden..  Heb je iets te weinig of teveel betaald zal dit verrekend worden met de volgende kwartaal rekening... 

Is toch nie moeilijk om te begrijpen... 

Wil ze de kost niet geven ,  syndicussen die ellenlang  wachten om de jaarekening op te maken en voor te leggen aan de VME en dat de VME uitendelijk via de vrederchter het moeten gaan afdwingen..

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Woonlasten in Vlaanderen blijven hoog, vooral voor alleenstaanden

Woonlasten in Vlaanderen blijven hoog, vooral voor alleenstaanden

Vooral alleenstaanden besteden meer dan helft van hun inkomen aan wonen. De Vlaamse Woonbalans toont hoe groot het probleem écht is.

Lees meer

Is een halfopen woning voordeliger dan een open? Twee experts reageren

Is een halfopen woning voordeliger dan een open? Twee experts reageren

Is nieuwbouw nog betaalbaar? En is een halfopen woning voordeliger dan een open? We vroegen het aan Pieter Devos van Dewaele en Paul Lenchant van AVL.

Lees meer

Optimaal je budget benutten: zo bepaal je de renovatiekosten van je huis

Optimaal je budget benutten: zo bepaal je de renovatiekosten van je huis

Ontdek alles over renovatiekosten voor je huis: van uitvoering tot materiaalkeuze en premies. Maak de juiste keuzes en optimaliseer je budget.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag