Differentieel na keuring niet verzegeld
We hebben recent onze elektrische installatie laten keuren (vernieuwbouw). Maar de keurder heeft de hoofdaardlekschakelaar niet verzegeld. Is dat niet verplicht? Moet hij nu nog terugkomen?
Differentieel na keuring niet verzegeld
We hebben recent onze elektrische installatie laten keuren (vernieuwbouw). Maar de keurder heeft de hoofdaardlekschakelaar niet verzegeld. Is dat niet verplicht? Moet hij nu nog terugkomen?
Bij installaties vóór 1/10/1981 is de verzegeling niet verplicht. Als het niet kan dan gaat het ook niet. Zolang u niet "illegaal" stroomt aftapt vóór de verliesstroomschakelaar is er niets aan de hand en bestaat er ook geen bijkomend risico.
Bij installaties vóór 1/10/1981 is de verzegeling niet verplicht. Als het niet kan dan gaat het ook niet. Zolang u niet "illegaal" stroomt aftapt vóór de verliesstroomschakelaar is er niets aan de hand en bestaat er ook geen bijkomend risico.
Moet je mij eens vertellen hoe je illegaal stroom kunt aftakken voor differentieel. Je zit nog altijd achter u teller he.
Maar een keurder is bij een keuring indienststelling verplicht de differentieel te verzegelen maar bij een herkeuring of keuring bij vernieuwing niet verplicht terug te verzegelen.
Onverzegelde differentieel, altijd goed voor pittige discussies 😃
Stel de vraag ook een keer op Circuitsonline.net, daar krijg je (soms) antwoord van een echte keurder
Hier krijg je ook antwoorden van keurders.
https://www.facebook.com/groups/290672806262333/
De verbouwing omvatte een volledige vernieuwing en uitbreiding van de elektrische installatie. Het hoofddifferentieel was voorzien voor verzegeling, maar het is toch niet gebeurd.
Misschien nog een paar toevoegingen
1) Stuur een email naar een keurder. Die antwoorden praktisch altijd, doodeenvoudig omdat nadien veelal een opdracht volgt. 150€ in het laadje
2) Ik heb minstens een 10-tal afkeuringscertificaten bij verkoop met een opmerking ""
3) Die werden in 100% van de gevallen weer verzegeld bij finale (her-) keuring na het conform maken
4) Misschien is dit in andere contreien (waar woont) anders. Zou me wel verbazen, keurders krijgen immers workshops precies om uniformiteit in die keuringen te brengen. Zijn immers ook maar mensen
5) Het zou ook zeer onlogisch zijn, zelfs bizar, dat je na een verzegeling deze zegel weer gewoon mag wegknippen. Wat is dan wel de bedoeling van die zegel?
1) Stuur een email naar een keurder. Die antwoorden praktisch altijd, doodeenvoudig omdat nadien veelal een opdracht volgt. 150€ in het laadje
2) Ik heb minstens een 10-tal afkeuringscertificaten bij verkoop met een opmerking ""
3) Die werden in 100% van de gevallen weer verzegeld bij finale (her-) keuring na het conform maken
4) Misschien is dit in andere contreien (waar woont) anders. Zou me wel verbazen, keurders krijgen immers workshops precies om uniformiteit in die keuringen te brengen. Zijn immers ook maar mensen
5) Het zou ook zeer onlogisch zijn, zelfs bizar, dat je na een verzegeling deze zegel weer gewoon mag wegknippen. Wat is dan wel de bedoeling van die zegel?
Bij een herkeuring is dit niet verplicht voor de keurder enkel bij een hele nieuwe installatie keuring is dit verplicht. AREI beter lezen. Heb u dat nog al eens een paar keer hier moeten zeggen.
Je kunt het hier gratis downloaden: https://economie.fgov.be/nl/publicaties/algemeen-reglement-op-de
Bij een herkeuring is dit niet verplicht voor de keurder enkel bij een hele nieuwe installatie keuring is dit verplicht. AREI beter lezen. Heb u dat nog al eens een paar keer hier moeten zeggen.
Je kunt het hier gratis downloaden: https://economie.fgov.be/nl/publicaties/algemeen-reglement-op-de
Mijn post heeft niets te maken met of ik nu het AREI beter moet lezen of niet maar wat een keurder doet.
Mijn post heeft niets te maken met of ik nu het AREI beter moet lezen of niet maar wat een keurder doet.
Ja en een keurder zegelt niet bij een herkeuring.
Zit die van mij aan de wiet dan?

Download onze gratis zonnepanelengids
Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!
Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!
Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Algemene elektriciteitswerken maken je woning veiliger en efficiënter. Ontdek wat je zelf kan doen en waarvoor je best een elektricien inschakelt.
Lees meer
Hoeveel verbruikt een droogkast eigenlijk? En hoe kan je de droogkast zo energiezuinig mogelijk gebruiken? We vroegen het aan Kris Hellebuyck van Miele.
Lees meer
Hoe kies je een leverancier voor elektriciteit en/of aardgas? Ontdek hoe je energieleveranciers kan vergelijken en hoe je gemakkelijk verandert.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen