Onbebouwd lot op zonevreemde verkaveling (agrarische grond)

4

Onbebouwd lot op zonevreemde verkaveling (agrarische grond)

Maiskolf
Maiskolf
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Wij hebben de mogelijkheid om een bouwgrond te kopen die als zonevreemde verkaveling erkend wordt. Het gewestplan stelt een bestemming van agrarische grond maar er is een geldige, niet vervallen verkaveling die dateert van 1976 en waar nog nooit op gebouwd werd (bevestigd door de gemeente).

Zijn er zaken waar wij ons zeker bewust van moeten zijn alvorens het overgaan tot aankoop van dergelijke zonevreemde grond?:

(1) Moeten wij rekening houden met bepaalde zaken bij het bouwen op deze zonevreemde verkaveling? We zijn ons reeds bewust van max 1000m³ volume, maar zijn er nog eventuele andere beperkingen (bv. geen mogelijkheid tot afwijken van de bouwvoorschriften zoals het bouwen van een plat ipv hellend dak)?

(2) Moeten wij ons zorgen maken op langere termijn? De basisrechten voor zonevreemde constructies lijken hier het onderhoud en eventuele her/verbouw op lange termijn veilig te stellen, maar zien wij verder iets over het hoofd?

Alvast erg bedankt.

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Mag je daar wel bouwen?

Want een geldige , niet vervallen verkavelingsvergunning geeft niet automatisch het recht ( zeker niet als er geen andere bouwkavels al in uitvoer zijn) om toch te mogen bouwen. 

Tussen 76 en nu zijn er al veel wijzigingen gebeurt en 1 daarvan is bv het behoud van agrarische gronden.

Ik zou dit voorbij laten gaan.

0
Maiskolf
Maiskolf
0 2 Bouwer
3 jaren geleden

Dag Kas,

Bedankt voor je reactie.

De gemeente liet het volgende weten: "De verkaveling is goedgekeurd van voor het gewestplan en is daarom een ‘zonevreemde verkaveling’. Dit houdt in dat u kan bouwen volgens de verkavelingsvoorschriften die afgeleverd zijn in 1976, u kan echter niet terugvallen op de voorschriften van het gewestplan"

De grond ligt net langs een andere woning (in woongebied) en in een straat waar reeds andere huizen gebouwd staan in agrarisch gebied. Ik doe zeker nog eens navraag bij de gemeente dat er effectief gebouwd mag worden.

Stel dat dit bevestigd wordt, zijn er dan specifieke zaken die we alsnog mee in rekening moeten nemen (op korte of lange termijn) alvorens we onze beslissing maken?

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Vraag naar de bouwvoorschriften, en een bevestiging op papier??? gemeente ambtenaren kunnen al wel eens in de fout gaan..

0
Maiskolf
Maiskolf
0 2 Bouwer
3 jaren geleden

De bouwvoorschriften hebben wij verkregen. Deze zijn vrij ouderwets (bv. hellend dak). We hebben een afspraak bij de gemeente om navraag te doen in hoeverre hiervan afgeweken kan worden op een zonevreemde verkaveling. We zullen het antwoord op papier laten bevestigen, bedankt voor de tip.

De FAQ zonevreemde verkavelingen stelt namelijk dat: "Anderzijds zullen de eigenaars van een onbebouwde kavel in een zonevreemde verkaveling zich de facto wel moeten houden aan deze oude verkavelingsvoorschriften. Doen zij dat niet, dan zal het immers niet mogelijk zijn om het aangevraagde te vergunnen omwille van de onderliggende, strijdige (gewestplan)bestemming."

https://omgeving.vlaanderen.be/sites/default/files/2021-11/Verkavelingsvoorschriften%20van%20verkavelingen%20ouder%20dan%2015%20jaar.pdf

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Energie 2025: stijgende elektriciteitsfacturen, plug&play zonnepanelen toegestaan, nieuws over de digitale meter en af van het gas.

Lees meer

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Minder registratierechten betalen door buitenlandse eigendommen te verzwijgen? Minister Weyts eist strengere controles.

Lees meer

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Vanaf 2025 kunnen zonnepaneeleigenaars de digitale meter niet langer weigeren. De uitstelperiode is dan afgelopen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag