Aflevering asbestattest vanaf 23.11.2022
Geldt de nieuwe wetgeving eveneens voor garages ?
Aflevering asbestattest vanaf 23.11.2022
Geldt de nieuwe wetgeving eveneens voor garages ?
Een ‘’ is verplicht bij de verkoop van een woning of gebouw in Vlaanderen .
.
Een garage valt volgens mij onder "" Gebouw ""
Een ‘’ is verplicht bij de verkoop van een woning of gebouw in Vlaanderen .
.
Een garage valt volgens mij onder "" Gebouw ""
Aanvullende vraag
Hoe dient de oppervlakte (20 m2) van slechts 1 te verkopen garage te worden beoordeeld in een vereniging van mede-eigenaars met betrekking tot meerdere aan elkaar gebouwde kleine garages, volledig losstaand van een appartementsblok en apart gekadastreerd ?
Ik vermoed dat ze hiermee bedoelen alles wat tot uw privé eigendom behoort?
Als U eigenaar bent van 2 boxen, en de totale oppervlakte is méér dan 20m² zult u een attest moeten hebben.
Hebt U maar één box, en is de oppervlakte minder dan 20 m² hebt U volgens ik begrijp géén attest nodig.
Het is in dat geval weldegelijk nodig om een asbestattest aan te vragen. Ik heb het een paar weken geleden ook moeten laten opstellen aangezien de garage was gebouwd in november 2000. (net twee maanden te vroeg)
Mijn asbestattest heb ik laten doen door Arne, zeer sympathieke gast in de regio van Vlaams Brabant, Oost Vlaanderen. Correcte prijs ook. Zeker een aanrader als je in de buurt woont, ik laat zijn contactgegevens hieronder:
Beste,
Bedankt voor je vraag over de nieuwe wetgeving rond het afleveren van asbestattesten. Vanaf 23 november 2022 is het verplicht om bij de verkoop van een gebouw dat vóór 2001 werd gebouwd, een geldig asbestattest voor te leggen.
Wat betreft garages, kan ik je meedelen dat de wetgeving niet alleen van toepassing is op woonhuizen, maar ook op andere gebouwen zoals garages, bijgebouwen en dergelijke. Als een garage bijvoorbeeld vóór 2001 werd gebouwd en deze verkocht wordt, dan zal ook daarvoor een geldig asbestattest nodig zijn.
Het is belangrijk om te vermelden dat deze wetgeving enkel van toepassing is op de verkoop van gebouwen en niet op huurwoningen. Verhuurders zijn echter wel verplicht om een asbestinventaris te hebben voor hun huurwoningen.
Je zou bijvoorbeeld ook een asbestdeskundige van https://asby.be kunnen inschakelen om een asbestinventarisatie uit te voeren en zo een geldig asbestattest te bekomen."
Ik hoop dat ik hiermee je vraag hebt beantwoord en wens je succes bij de verkoop van je garage indien van toepassing.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Binnen enkele maanden bieden de grote energieleveranciers dynamische tarieven aan in Brussel (en Wallonië). Wat kan dat betekenen voor jou?
Lees meer
Eigenaars van zonnepanelen die nu een digitale meter krijgen zitten met heel wat vragen. “Daardoor stellen ze de plaatsing uit”, aldus Fluvius.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen