3

Nieuwe stookolieketel

vbabout
vbabout
#Verwarming & koeling · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo allemaal,

De stookolieketel in mijn woning is aan vervanging toe. Het is een Stelrad Ideal CR1 (32,6-38,4 kW) uit 1988. De brander is een Hansa HVS 5.3 (13-42 kW) uit 2017. Er ligt geen gas in de straat/nabijheid dus ik mag een nieuwe stookolieketel laten plaatsen. 

Wat opzoekwerk heeft me bij twee modellen gebracht: de Riello Tregi N4 en ACV N2 eco+BMV4. Heeft iemand ervaring met deze modellen? Of zijn er betere alternatieven? Enkel de verwarming is aangesloten, warm water is via een elektrische boiler.

Ik ben me ervan bewust dat de keuze voor stookolie niet duurzaam en minder toekomstgericht is, maar ik heb simpelweg het budget niet om een warmtepomp en zonnepanelen etc te plaatsen. 

Alvast bedankt!

1
Nick 61
Nick 61
222 1638 Andere professioneel
3 jaren geleden

Zoals Feter reeds aanhaalt,  heb je de mogelijkheid van propaangas niet eens overwogen? Indien je voor een stookolieketel zou kiezen, dan eerder voor de Riello kiezen, dit is een gietijzeren ketel , de Acv ketel is een plaatstalen ketel, die beperkter is in levensduur en omdat je alleen gaat verwarmen met de ketel is een plaatstalen ketel in de zomermaanden gevoeliger voor condensvorming met roest tot gevolg,  gietijzer zal ook condens krijgen in de zomermaanden maar is ongevoelige voor roest, dus langere levensduur. Ik zie dat je ergens een vermogen wil kiezen rond de 30 kw, heb je dit  vermogen ook daadwerkelijk nodig of zou je niet beter de woning opnieuw laten berekenen kwa warmtebehoefte, misschien dat je dan een ketel kan kiezen die dan wat minder kw vermogen nodig heeft, stel 25 kw ipv 30 kw

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Ook aan propaan gedacht?

0
Nick 61
Nick 61
222 1638 Andere professioneel
3 jaren geleden

Zoals Feter reeds aanhaalt,  heb je de mogelijkheid van propaangas niet eens overwogen? Indien je voor een stookolieketel zou kiezen, dan eerder voor de Riello kiezen, dit is een gietijzeren ketel , de Acv ketel is een plaatstalen ketel, die beperkter is in levensduur en omdat je alleen gaat verwarmen met de ketel is een plaatstalen ketel in de zomermaanden gevoeliger voor condensvorming met roest tot gevolg,  gietijzer zal ook condens krijgen in de zomermaanden maar is ongevoelige voor roest, dus langere levensduur. Ik zie dat je ergens een vermogen wil kiezen rond de 30 kw, heb je dit  vermogen ook daadwerkelijk nodig of zou je niet beter de woning opnieuw laten berekenen kwa warmtebehoefte, misschien dat je dan een ketel kan kiezen die dan wat minder kw vermogen nodig heeft, stel 25 kw ipv 30 kw

0
vbabout
vbabout
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan propaangas had ik nog niet gedacht. Wellicht omdat begin dit jaar de ondergrondse mazouttank gesaneerd is en er een bovengrondse mazouttank geplaatst is. De leidingen naar de ondergrondse tank waren doorgeroest en begonnen lucht te trekken. Dit alles heeft toen zo'n +/- €5000 gekost en zou op een nutteloze investering uitdraaien bij omschakeling naar propaangas/plaatsing gastank. Dit is wel een idee om in het achterhoofd te houden. Stel dat er in de verre toekomst nog steeds geen aardgas in de straat zou liggen.

De Riello ketel werd mij ook aanbevolen, maar het verschil tussen de ACV ketel was mij onduidelijk. Bedankt om dit toe te lichten.

De warmtebehoefte is zeker iets wat ik eerst ga laten berekenen. De woning is van 1934 maar heeft ondertussen heel wat energetische ingrepen gehad qua isolatie, ramen, ...  

Nogmaals bedankt voor de heldere uitleg!

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verwarmingsketel kiezen: soorten, wetgeving en onderhoudstips

Verwarmingsketel kiezen: soorten, wetgeving en onderhoudstips

Verken je opties voor een verwarmingsketel: van condensatie tot biomassa. Leer over prijzen, voordelen en regelgeving.

Lees meer

Vloerverwarming en warmtepomp: de perfecte combinatie om efficiënt te verwarmen

Vloerverwarming en warmtepomp: de perfecte combinatie om efficiënt te verwarmen

Combineer vloerverwarming en een warmtepomp en je verwarmt je woning op een zeer rendabele en efficiënte manier. Maar welke warmtepomp kies je dan?

Lees meer

Een offerte voor een airco aanvragen: zo krijg je een duidelijk beeld van de kosten

Een offerte voor een airco aanvragen: zo krijg je een duidelijk beeld van de kosten

Offerte airco aanvragen? Ontdek prijzen, installatiekosten en krijg tips. Zo kan je goed vergelijken en de beste airco kiezen voor jouw woning.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag