6

Dakhelling plat dak

KRFR
KRFR
#Dak · 2 jaren geleden

Mijn aannemer heeft een nieuwe uitbouw gezet die prefab gemaakt was in zijn atelier en met een kraan over het huis is gezet. Het plat dak zat hier dus al op, enkel de afwerking is ter plaatse gebeurd.

Nu helt het dak, of toch alleszins de goot vh dak, af naar de gevel ipv naar de afvoer/regenpijp. Er blijft dus steeds water staan id goot tegen de gevel, zelfs als het water id goot ad kant vd afvoer al opgedroogd is. Hierdoor is er ook een zeer snelle en grote algenvorming (ik zou dit elke week moeten opkuisen denk ik). 

Mag de helling van een dak afhellen weg vd afvoer ? Of klopt dit niet ? De aannemer schermt altijd met het feit dat er water id goot mag staan en dat ga ik ook niet (echt) betwisten maar het gaat me vooral over de plaats waar het water id goot blijft staan, nl weg vd afvoer en er staat op die plaats ook altijd meer water dan id rest vd goot.

Zie ook foto's

En die 'vouwen/bubbel' id rand vh dak (foto 4750), is dat wel OK ?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/81798/dsc04378.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8cc1f976ec5661a70927ef127a48dbb0https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/81798/dsc04467-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b2fb87e4d4e983934f3ad3f7ddf3338dhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/81798/dsc04473.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b477555c56a86c252108a3c2db91503ehttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/81798/dsc04750.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d62fe8e80b80257fbdf54ca31c51e5ebhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/81798/dsc05182.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4c58899dc065ef1e86b399c620fffb30

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

De afvoer is om water af te voeren, dus daarheen zal het platdak af moeten hellen. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Normaal niet natuurlijk.. Afwatering is normaal 1 cm per meter.

Vraag is hoe je het kan oplossen. Volledig afbreken is buiten de kwestie.

Steentjes / kiezel in de goot leggen misschien???

Rubber ringmat ?? 

Bestaande afvoer zo laten en extra afvoer naar de andere zijde plaatsen, wat niet altijd technisch mogelijk of uitvoerbaar is zonder heel de boel af te breken.. 

----

Netjes is die plooi niet, maar kan op zich geen kwaad.. 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden

die plooi/blaas is door loskomen van de lijm of door gebrek aan lijm (niet volvlaks verlijmd). op zich kan het geen kwaad, maar staat niet netjes en kan de levensduur iets inkorten

0
Nick 61
Nick 61
222 1624 Andere professioneel
2 jaren geleden

Heb je dit reeds aangekaart bij aannemer?

0
KRFR
KRFR
0 1 Verbouwer
2 jaren geleden

Ik heb dit al verschillende keren aangekaart bij de aannemer maar hij bleef bij zijn punt en ik ook. Uiteindelijk heeft hij vanmorgen laten weten dat hij het gaat oplossen, zie hieronder, ondanks het feit dat hij vindt dat er geen probleem is. Onderstaande oplossing was mij ook al voorgesteld door iemand, dus dat zal wel OK zijn dan.

Ivm de goot is je argumentatie (en referentie) niet correct. Ons laagste punt is geen punt maar een LIJN. Dit is al meermaals uitgelegd. 

Dat daar water in staat is OK, dat is het doel van een goot en daarom noemt men dit ook een goot. MAAR omdat je blijft aandringen en ik geen tijd heb om te gaan discussiëren, noch te bemiddelen, gaan we één of twee extra slabben epdm in de goot op het laagste punt branden. Zo kan het water amper/niet blijven staan. Als je dat niet goed vindt kunnen we er ook keitjes inleggen, maar dat zou ik persoonlijk afraden.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden
Keien erin? Waarom? keien gaan het niveau niet veranderen hoor, tussen de keien ga je lucht of water hebben. Om algengroei te krijgen in het water moet je voedingsstoffen hebben in et water. Namelijk, voornamelijk stikstof is de grondstof voor algengroei . Ik zie niet hoe je om de week een stikstofoverschot in die goot gaat krijgen met algengroei tot gevolg. In een goot mag water blijven staan, dat is ook de betekenis van een goot. Alleen in dit geval hadden ze beter nagezien of de goot wel voldoende helling had naar het aftappunt. Blazen in een epdm folie kan wijzen op een slechte hechting maar ook op een spanning in de folie. Simpel op te lossen met over de blaas te strijken met hete lucht. Is geen rede tot afkeuren van het werk. Levensduurte zal daardoor niet worden ingekort. Integendeel. In de voorschriften plaatsing epdm wordt voorgeschreven om deze zeker NIET onder spanning te plaatsen.
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Controle en onderhoud van je dak: stappenplan

Controle en onderhoud van je dak: stappenplan

Je dak krijgt heel wat te verduren. Daarom is een periodiek onderhoud belangrijk. Met dit stappenplan controleer en onderhoud je je dak in vier stappen.

Lees meer

Prijs dak ontmossen: wat bepaalt de kosten en hoe bespaar je?

Prijs dak ontmossen: wat bepaalt de kosten en hoe bespaar je?

Mos op je dak ziet er onverzorgd uit en kan leiden tot beschadigingen. Ontdek de prijs om je dak te laten ontmossen en hoe je kan besparen.

Lees meer

Offertes voor dakwerken: zo vergelijk je slim en kies je de juiste vakman!

Offertes voor dakwerken: zo vergelijk je slim en kies je de juiste vakman!

Offertes voor dakwerken bij vakmannen in je buurt? Vraag hier gratis offertes op maat aan bij betrouwbare dakwerkers en ontdek waarop je moet letten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag