Tegelplinten correct vastlijmen
Ik woon 7 maanden in een nieuwbouwappartement en al bij de voorlopige oplevering was bij 2 tegelplinten over de volledige lengte de bovenste voeg gebarsten. Ook de silicone onderaan was op verschillende plekken al wat gescheurd.
Ondertussen zijn er nog 2 voegen gebarsten en is er meer silicone gescheurd (foto's in bijlage).
Voor het plaatsen van een deur werden er enkele plinten losgemaakt en daar zag ik dat de lijm met toefjes gebruikt werd en niet over de hele lengte. Als je op de plinten klopt, hoor je hier en daar een doffe waar er lijm zit en verder zijn het holle geluiden.
Ik ken er zelf niets van, maar als ik wat opzoek, zie ik telkens filmpjes waarbij lijm op de volledige lengte van de plint wordt gesmeerd.
Is lijm over de volledige lengte ook echt de normale gang van zaken?
Kan het gebrek daaraan de barstende voegen (en dus eigenlijk wat lossen) verklaren? Op één plint na hingen ze wel nog vast aan de muur.
Is er misschien slecht voegsel gebruikt?
En wat met de silicone, te weinig, slechte kwaliteit, of komt ook door het vastlijmen?
Ik heb zoveel mogelijk tips en info van ervaren mensen nodig om stevig in mijn schoenen te staan bij de bouwheer en tegelaar want die wuiven nu alles weg, maar op een jaar al 4 barsten en veel gescheurde silicone is niet normaal.