19

licht met batterij

dummy
dummy
#Elektriciteit · 2 jaren geleden

Beste forumleden,

Omdat ik geen elektriciteit heb in mijn garage ( garagekomplex ) zou ik graag met een auto batterij toch een beperkte verlichting krijgen. Ikzelf had gedacht aan een serie leds , kan deze zelf aan elkaar solderen met eventuele weerstanden.

Is er iemand die dit ook gedaan heeft, of mij raad kan geven in verband met de juiste leds en dergelijke ?

Dank u

Dummy

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

De ledverlichtig van een auto nemen, zit je altijd juist..

Of een verlichting met zonnenpaneel , als je het paneel in de zon kunt plaatsen..

0
0
nivaOne
nivaOne
28 391 Andere professioneel
2 jaren geleden

Een auto batterij is in ieder geval geen goed idee. Auto batterijen mogen niet onder een bepaalde spanning komen of ze geraken snel defect.

Als je ze toch gebruikt zorg dan best voor een extra schakeling die de verlichting afkoppelt onder een bepaalde spanning.

Eventueel iets in elkaar steken met een fiets batterij. Daar hoort dan meteen een lader bij om die snel elders op te laden. Desnoods met 2 batterijen die je telkens omwisselt als er een leeg is.

Ik zou ook een bewegingsdetector mee opnemen in de schakeling om zo de tijd dat de lampen branden beperkt blijft en de batterij niet om de haverklap dient opgeladen te worden. 

0
dummy
dummy
0 73 Andere professioneel
2 jaren geleden

nivaOne,

Het is mijn plan om een serie led lichtjes te gebruiken van 12v  samen 0,5 A  verbruik.

Als ik een auto batterij van 40A gebruik kan ik deze vele uren gebruiken.

Per week heb ik de verlichting hooguit een half uurtje nodig. Ik begrijp niet goed hoe de spanning kan zakken.

Je voorstel om fietsbatterijen te gebruiken zou al snel een paar honderd euro kosten terwijl een goede okkazie

autobatterij 50 euro kost.

Groeten,

Dummy

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
2 jaren geleden

Een autobatterij gebruiken is een slecht idee: autobatterijen worden niet graag ontladen: na 50 keer of zo geven ze r de brui aan.  Een "leefaccu" zoals gebruikt in mobilhomes kan veel meer cycles aan maar kost meer: de loodplaten zijn veel dikker.  Best lithium gebruiken.  Zelf heb ik een ondergrondse garage zonder electriciteit en gebruik ik gewoon twee oplaadbare zaklampen die k regelmatig wissel om dan de gebruikte op te laden. 

0
dummy
dummy
2 jaren geleden

Kris,

Ik dacht dat ik de oplossing had maar als die autobatterij niet lang meegaat heeft het geen zin. Dus zal ik maar oplaatbare zaklampen gebruiken.

Bedankt allen.

Dummy

0
nivaOne
nivaOne
28 391 Andere professioneel
2 jaren geleden

Autobatterijen kunnen heel lang meegaan, ze mogen alleen heel weinig ontladen worden. Dat komt erop neer dat je ze heel frequent zal dienen bij te laden wat ze niet bruikbaar maakt voor jou toepassing. In een wagen bvb worden ze net na het starten al meteen weer bijgeladen waardoor ze daarvoor zeer geschikt zijn. Om er wat cijfers op te kleven, opladen gebeurt typisch met 13,8 V. Eenmaal opgeladen zakt de spanning meteen naar 12,6V om daar te stabiliseren. Bij belasting (kleine) mag de spanning niet zakken onder de  11,8V. Het werkgebied is dus maar 0,8V ! 

0
dummy
dummy
2 jaren geleden

Uiteindelijk heb ik besloten mij een batterij aan te kopen.De led strip is nu al  6 uur aan het branden als test.

Op de batterij zijn 4 ledjes die bepalen hoeveel stroom er nog in de batterij is. Als er nog één ledje brand neem ik de batterij naar huis om op te laden.

Deze weegt niets en kan ik bijna in mijn broekzak transporteren. Dit in tegenstelling met een zware lood batterij.

De batterij is geleverd met de juiste oplader. Bedankt allen om mij tot deze beslissing te laten komen

Led strip accu/batterij 12V met oplader (ADAC-6500)
SKU: ADAC-6500 1 43,95

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82153/20221209123814.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e82ae23981e26eccec782a929da615d7https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82153/20221209123951.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3e40abcc33e9ce801ee5caa95300e9cb
0
dummy
dummy
2 jaren geleden

Even de foto juist zetten.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82154/20221209123951-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ae897720f77bcce23ff6ffba0bfc036a
0
dummy
dummy
2 jaren geleden

Even de foto juist zetten.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82155/20221209123951-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e5859a91c8340c3355e7de6241ef7d6d
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonne-energie opslaan in een zoutwaterbatterij? “Het is de duurzaamste thuisbatterij”

Zonne-energie opslaan in een zoutwaterbatterij? “Het is de duurzaamste thuisbatterij”

De zoutwaterbatterij is in opmars. Ze bestaat uit natuurlijke materialen, vergt amper onderhoud en is veilig. “Het is de duurzaamste thuisbatterij.”

Lees meer

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag