13

RME lid: ja of neen?

De Rock
De Rock
#Budget · 2 jaren geleden

Er zijn 30.000 aandelen.
Er wordt een kandidaat voor de RME naar voor gebracht. 
De vraag in de AV wordt als volgt gesteld: wie wil deze kandidaat niet. Er zijn 14.367 aandelen die neen zeggen en er zijn er 1460 die zich onthouden. 
Hoe moet men deze interpreteren? Dat deze kandidaat in de RME aanvaard wordt of niet en waarom wel of niet?

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Sinds de vernieuwde wet op mede-eigenom (2010) is er geen sprake meer van een voorzitter in een VME ( vroeger raad van beheer) Er is een voorzitter van de AV- die benoemd wordt als eerste agendapunt op deze vergadering-, die tot taak heeft de vergadering in goede banen te leiden, m.a.w. punten opsommen, woord verlenen (of niet) aan leden. Maar verder zich moet onthouden van commentaar of voorkeur bij afhandelen van agendapunten. Na afloop van de vergadering verloopt dit mandaat.Buiten een paar gevallen ( als bvb. syndicus ontslagen werd) Velen denken dat zij dan nog voorzitter verder moeten spelen en het reilen en zeilen van een medeeigendom kunnen afhandelen.

In principe is enkel de syndicus bevoegd en mag niemand interfereren met het dagelijks beheer van een mede-eigendom. Geen enkel lid van de VME mag of kan enige beslissing nemen over zijn medeleden. Alles moet in principe via syndicus verlopen. Omdat deze laatste eerder van zijn gemak houdt zal hij een oogje dichtknijpen en de zaken op zijn beloop laten gaan. Met als gevolg dat zelfverklaarde voorzitter beslissingen neemt die niet door de AV gestemd werden, extra kosten met zich meebrengen en vooral eigenbelang zal dienen.

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
2 jaren geleden

@Ludo Segers, dat is duidelijk, dus de onthoudingen spelen in het nadeel, net zoals de eigenaars die niet komen opdagen. 
Waarom de syndic dan zegt dat het héél nipt was, is mij een raadsel, want tussen 10.939 en 14.367 is er toch een groot verschil.

Bij ons wordt er in de RME een voorzitter aangeduid voor de RME-vergaderingen maar de naam staat er niet in en wil men ook niet bekend maken. Men typt enkel: "de voorzitter". 
Ik vraag mij ook af of een voorzitter eigenaars de mond mag snoeren zoals bij ons eens gebeurde omdat hij zelf dingen in de gemeenschap boorde die niet mogen. Dat is niet in goede banen leiden ... 

Er werden offertes opgevraagd door de syndic die geen steek houden (vb. beerputten, verzamelputten ledigen: syndic mailt plan door met bijna geen inhouden van de putten erop en om de hoeveel tijd dit moet gebeuren). Zo vraagt men geen offertes op. Zo was het bij heel veel dingen zo, appels met peren vergelijken en dan vraagt de RME akkoord aan de VME om daarover te beslissen, in hun voordeel natuurlijk, mannetjes van hen ... en geheime commissies onder tafel. Ik zette punten op de agenda die ze niet op de agenda zetten of die ze vóóraf zelf al schriftelijk uittypten maar waarbij ik toelichting + stemming schreef. We hadden een AV van 4 uur omdat de vorige syndic niets deed, naar het einde waren de mensen het beu en alles werd zomaar gestemd, niet denkende wat de eigenaars aan het doen zijn, ... wat moet je daarmee. 
Staat er in de wet nergens vermeld dat de VME geen volmacht mag krijgen? Ze bestelden ook reeds een signalisatie à 400 EUR terwijl ik dit voor 70 EUR kon, ... schandalig ... ik heb dit op het einde van de vergadering getoond maar ik denk dat men nog steeds niet goed wakker is ... 

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
2 jaren geleden
21.450 aanwezige aandelen x 51% om meerderheid te hebben = min. 10.939 ja stemmen Er zijn 14.367 neen stemmen. Even bekeken: ik denk dat we als volgt moeten redeneren: 21.450 = 100% Onthoudingen en neen stemmen moeten niet in de berekening betrokken worden. Om dus meerderheid te hebben moeten we dan 21.450 : 2 = 10.725 + 1 aandeel erbij doen = 10726 want je moet 50 % + 1 aandeel hebben om meerderheid te hebben
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Renovatie aan 6% btw: ontdek de voorwaarden en voordelen

Renovatie aan 6% btw: ontdek de voorwaarden en voordelen

Ontdek alles over het 6% btw-tarief voor renovatie. Lees voorwaarden, voordelen, en welke werken hiervoor in aanmerking komen.

Lees meer

Verhoog de waarde van je appartement met deze 3 essentiële tips

Verhoog de waarde van je appartement met deze 3 essentiële tips

Je kan de waarde van je appartement verhogen. Ontdek wat een impact heeft op de waarde en welke ingrepen je zelf kan doen.

Lees meer

Welke (ver)bouwpremies veranderen of verdwijnen in 2025? Een overzicht

Welke (ver)bouwpremies veranderen of verdwijnen in 2025? Een overzicht

Ga jij je woning renoveren of energiezuiniger maken? Ontdek welke (ver)bouwpremies in 2025 veranderen of verdwijnen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag