Waarom zoveel focus op buitenmuur isolatie?

4

Waarom zoveel focus op buitenmuur isolatie?

frederikc
frederikc
#Isolatie · 2 jaren geleden

Iedere architect, energie deskundige of vakman in de bouwsector dat ik spreek prijst gevelisolatie met bv 10cm PUR de hemel in. Gezien ik mijn EPC F naar A wil krijgen om zo 2% registratierechten terug te krijgen was ik van de veronderstelling dat dit een must was.

Maar als ik de rekensom zelf maak met EPC software, dan maakt het amper verschil uit in EPC (46 ipv 48) indien ik enkel mijn spouw laat isoleren met EPS (lambda 0.033, 55mm dik). De kost is echter een inmens verschil. Ruwweg 30.000 euro als ik zelf probeer de bouwaanvraag te doen, een veelvoud als ik het doe met architect (wat moet volgens het omgevingsloket) en 4 maand vertraging omwille van omgevingsvergunning.

Waarom is er zoveel focus op die buitengevel isolatie? Het verschil is EPC 46 vs 48, ofte 270 kWh minder per jaar. Dat verantwoord de inmense meerkost niet, of de lelijke crepi gevel.

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Geld moet rollen, de economie moet bloeien, en de BTW kas moet gespijst worden... En daar zullen de energiedeskundigen wel voor zorgen en gevelisolatie aanbevelen... 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden
misschien in de theoretische berekening niet maar wel is er in de werkelijkheid een verschil tussen 5,5cm spouwisolatie @ lambda=0,033 en 10cm PIR @ lambda=0,022 Staar je niet blind op EPC omdat het verwarmingssysteem en verlichtingssysteem ook als parameter fungeren, maar bij een EPB-berekening gaat dit wel degelijk een verschil maken. Maar steeds wordt wel advies gegeven eerst uw spouw op te vullen, dus waarom niet met isolatie.... omdat circulerende lucht in de spouw de isolatiewaarde van gevelisolatie voor een groot stuk teniet doet. Bovendien: voor spouwisolatie is helemaal geen vergunning nodig en wat crepi betreft: ik zie dit veel liever dan gewone baksteen. dus smaak is iets heel persoonlijks
0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

En niemand verplicht je om voor crepi te kiezen. 
Je kan voor elke muurbekleding kiezen die je wilt

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Weeeeeeer dubbel 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Je verwarmingskosten met 30 procent verlagen? Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag