Huis verkopen met drie eigenaars
Wij hebben en 4 tal jaren geleden een huisgekocht elk 1/3de hebben we de eigendom en eigenaar,nu willen we het verkôpen.
Welke opties zijn mogelijk?
Huis verkopen met drie eigenaars
Wij hebben en 4 tal jaren geleden een huisgekocht elk 1/3de hebben we de eigendom en eigenaar,nu willen we het verkôpen.
Welke opties zijn mogelijk?
Als uw moeder en vriend willen blijven kunnen ze u uitkopen of je kan medeëigenaar blijven en hen een 1/3 huur laten betalen
Jij kan blijven en hen een 2/3e huur betalen.
Je kan alledrie verhuizen en t huis verkopen of verhuren.
O dus als we blijven kunnen we dwingen die vriend 2/3de huur aan ons te laten betalen, of als we weggaan moet hij ons uitkopen als ik het correct voor heb ?
Ik denk niet dat het allemaal zo simpel is. Het zal eerder het vredegerecht zijn dat in dergelijke zaken uitspraak doet dan dat het een kwestie zou zijn van regeltjes te volgen. Het is zeker moeilijk als jullie er allemaal gedomicilieerd zijn. Ik zie hier "dwingen" en "moeten" staan maar ik zou daar nog niet zo zeker van zijn.
Tja
Tja ik weet dat niet maar toen met het voorgaande huis was ik in de mindere partij dus toen mocht ik kiezen de andere 2/3de uitkopen of het huis tekoop aanbieden , dus het huis werdt tekoop aangeboden ik was toen ook gedomicilieerd het zal meer afhangen als een meerdere partij beslist om het pand te verlaten en beslist ergens anders te wonen dat de minderheid de keuze zal hebben ofwel om het huis volledig over te nemen, ofwel het tekoop aanbieden en mocht er dan onderling geen keuzes kunnen gemaakt worden dat voor de vrederechter te brengen en die zal dan meestal oordelen in de meerderheid en niet 2/3de in onenigheid laten staan denk ik. Want zelfs getrouwden kunnen scheiden en mijn moeder is dan nog niet met elkaar verwant of getrouwd met die vriend van haar.
Men kan niemand dwingen om in onverdeeldheid te blijven...
De vrederechter is daar unaniem in...
Je kan dus gerust Uw aandelen in het gebouw verkopen, je moet er enkel een koper voor vinden..
Je kan ook Uw aandeel in het gebouw verhuren aan je moeder en haar vriend ( of iemand anders ) als je er zelf niet meer gedomicillieerd bent..
Hoeveel Uw aandeel in het gebouw is zul je moeten nakijken in de akte of vragen aan je notaris..

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie krijgen een overgangsperiode. Minister Depraetere geeft verbouwers meer tijd, maar schaft wel nog een premie af.
Lees meer
Wat gebeurt er met de gezamenlijke woning bij een scheiding? Mag je die overnemen of wordt ze openbaar verkocht? Expert Jan Roodhooft weet raad.
Lees meer
Wat verandert er vanaf juli wat betreft premies en regelgeving? Doe nu nog deze werken om Mijn VerbouwPremie niet mis te lopen.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen