3

Nieuwe brandverzekering

De Rock
De Rock
#Budget · 2 jaren geleden

Er werd op de AV een nieuwe makelaar aangesteld maar ik veronderstel dat men steeds een vooropzeg moet dan (van 3 maand).

De AV was 03/12 ll. en de vervaldag van het contract op 01/01, kortom volgens mij loopt alles nog via de oude makelaar en moet er volgend jaar tijdig een opzegging gedaan worden.

Klopt dit? Of kunnen makelaars (maar is andere verzekeringsmaatschappij) overeen komen zonder vooropzeg? Ik denk dat de verzekeringsmaatschappijen dit niet toelaten.

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Hoe kan je veranderen van verzekeringsmakelaar?

Een algemeen gekend probleem binnen het verzekeringswezen is de manier om te veranderen van verzekeringsmakelaar. Je kan bijvoorbeeld niet maandelijks opzeggen. De ombudsman heeft dit probleem reeds aangekaart, maar weinig is sindsdien veranderd. Wij zetten hier de stappen voor je op een rijtje:

Wat is het verschil tussen een verzekeringsmakelaar en een verzekeringsagent?

Het verschil tussen beide kan je onderscheiden in de (on)afhankelijkheid. Het is immers zo dat een verzekeringsagent vaak voor één groter verzekeringsbedrijf werkt, waar een makelaar onafhankelijk op zoek gaat naar de verzekering die voor zijn cliënt het meest voordelig is en hem hierin adviseert en bijstaat.

Het voordeel van het kiezen voor een verzekeringsmakelaar ten opzichte van een verzekeringsagent of een bank is voornamelijk dat het advies - en dan vooral voor de schadeverzekeringen - een breder bereik heeft en meer op maat is. Dit komt doordat het aanbod van verzekeringsmaatschappijen doorgaans uitgebreider is

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
2 jaren geleden

Dat dacht ik ook: 3 maand vooropzeg en de syndic zegt: "ik zal dit aan de nieuwe makelaar doorgeven".

Vele syndici kennen er ook niets van.

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
2 jaren geleden

De makelaar is de tussenpersoon die in contact staat met de maatschappij. De verzekering zelf komt van een maatschappij.

Je kan ten allen tijde veranderen van makelaar via een plaatsingsmandaat maar daarmee ben je nog steeds verzekerd bij dezelfde maatschappij. Je kan met je zelfde wagen ook veranderen van garagist maar daarmee rijd je niet met een ander merk. 
Wil je veranderen van polis dan dient dit eerst in de AV te worden besproken en beslist. Dit is niet werk van de syndicus! Een mede-eigenaar kan dit doen of je bespreekt het met de raad van mede-eigendom. Je kan ook zelf draagvlak creëren door af te spreken met andere mede-eigenaars. De syndicus voert dan uit wat beslist werd. 
Niks houd je verder tegen om telkens een voorvergadering te organiseren. Dan bespreek je al zaken door en verloopt de vergadering met de syndicus vlotter. 
Kijk ook eens na wie de makelaar is! Misschien is dat wel een vennootschap die ook aan de syndicus toe behoort. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vlamingen willen meteen de echte prijs kennen van een renovatiewoning

Vlamingen willen meteen de echte prijs kennen van een renovatiewoning

Embuild wil dat kopers onmiddellijk de kosten kennen om een huis te verbouwen. “De renovatiekosten moeten in de verkoopadvertentie”, aldus Deiteren.

Lees meer

Besparen op je renovatie dankzij renovatiepremies? Deze werken komen in aanmerking

Besparen op je renovatie dankzij renovatiepremies? Deze werken komen in aanmerking

Je woning renoveren of energiezuiniger maken? Ontdek hoeveel je kan besparen dankzij de renovatiepremies in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Lees meer

Groot Vlaams woononderzoek: 1 op 6 kampt met vochtproblemen

Groot Vlaams woononderzoek: 1 op 6 kampt met vochtproblemen

Ontdek hoe Vlamingen wonen: van compact wonen en vochtproblemen tot betaalbaarheid. De belangrijkste resultaten van de Vlaamse woonsurvey.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag