13

Gasverbruik warm water

Svencie1985
Svencie1985
#Hernieuwbare energie · 2 jaren geleden

Wij hebben sinds juli een digitale meter in ons huis. Hierdoor kunnen we onze meterstanden van zowel onze gas als elektriciteit nauwkeurig opvolgen, wat ik dan ook doe. 

Wij gebruiken ons gas enkel voor het verwarmen van het sanitair water. Tijdens de maanden juli tem november lag dit verbruik gemiddels op 6 kwh/dag oftwewel 0,53 m3/dag. Nu had ik gezien op Mijn Fluvius dat afgelopen week, met de vriestemperaturen, ons gemiddeld verbruik van deze week 35 kwh/dag was oftewel 3,10 m3/dag. 

Ik vind dit nogal een groot verschil (x6 bijna). Ik had wel verwacht dat het verbruik iets zou stijgen, maar is het normaal dat dit verschil zo groot is? Ons gebruik van ons sanitair water is gewoon hetzelfde gebleven. 

Zijn er mensen met dezelfde ervaringen of zou er iets schelen met onze CV-ketel? 

Alvast bedankt voor alle antwoorden. 

Alle reacties

0
Guest
Guest
0 40
2 jaren geleden

Wij hebben hetzelfde met een condensatie ketel op mazout en boiler Ik heb gebeld met de fabriek en met drie installateurs gesproken of het nirmaal is dat ik nu 100 tot 120 liter  gebruik per maand alleen door tien minuten per dag te douchen. Want de cv gebruik ik noet omdat ik prachtige gemetselde houtkachel heb waarmee ik met een fruitkistje vol hout van 15 kilo per dag de grote living continue op 20 gradenC houd.

het is tirest maar het is blijkbaar normaal dat tweederde en meer van het brandstodverbruik gaat naar het standby houden van de cv, ook als je alleen warm water verbruikt. De cv kun je niet apart uitzetten zonder ook het warm water uit te zetten, ook kun je de temperatuur van de cv niet omlaag brengen omdat de ketel dan vanbinnen zou roesten. Ik heb nu de buitenvoeler  binnen geplaatst maar veel zal dat niet uitmaken wat de cv blijft toch opstoken steeds als de temperatuur van het cvwater in de ketel is gezakt.  Je wordt dus eigenlijk gegijzeld door je installatie.

een buuman had hetzelfde maar hij hij een aparte warmte lucht boiler geinstalleerd en infraroodpanelen voor verwarming, dit alles draait op zijn zonnepanelen. 

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
2 jaren geleden

Wat ik s zomers deed toen ik nog op stookolie verwarmde was de brander maar zo n half uur per dag laten branden voor we douche gebruiken.  De rest van de tijd stond hij uit.  Ook al omdat het nog een gewone brander was met veel warmteverlies zodat de stookruimte te warm werd.

0
GVS Vosselaar
GVS Vosselaar
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden
Beste, Wij koken, douchen, hot filling op wasmachine/afwasmachine en gebruiken gemiddeld in de zomermaanden 0,736 m3 gas/dag en dit voor 2 personen. GVS Vosselaar
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Thuisbatterij: van luxeproduct naar must-have voor elke woning

Thuisbatterij: van luxeproduct naar must-have voor elke woning

Welke rol is weggelegd voor de thuisbatterij? Energie-expert Laveyne: "De thuisbatterij gaat net zo alledaags worden als zonnepanelen."

Lees meer

Zonnepanelen reinigen: hoe vaak, wanneer en met welke producten?

Zonnepanelen reinigen: hoe vaak, wanneer en met welke producten?

Voor een optimaal rendement is het goed om je zonnepanelen te reinigen. Hoe vaak dat moet, wanneer en hoe? Je leest het in dit artikel.

Lees meer

Feit of fictie? Werken zonnepanelen beter op hete dagen?

Feit of fictie? Werken zonnepanelen beter op hete dagen?

Zonnepanelen en hitte: brengen warme dagen meer of minder rendement? Ontdek wat echt waar is over zonnepanelen in de zomer.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag