Kas zegt: Het bewust blokkeren van iemand die op je oprit staat, zo dat die niet meer weg kan, kan zware gevolgen hebben. Dokter op ronde parkeert zich op een dubbele oprit van een app blok. Auto's kunnen passeren. Hij wordt geblokkeerd door een van de eigenaars die dan op stap gaat. Dokter wordt opgeroepen voor dringende bijstand. Kan niet weg. Patient overlijdt.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt zeggen, maar als ik met mijn bakfiets iemand verhinder weg te rijden van onze oprit door die bakfiets op de stoep achter zijn wagen te zetten, doe dat in 2 gevallen (nog maar 4 keer voorgevallen):
1. Het is een onbekende wagen. Als het een klant is van een van de 2 kleine handelszaken is dat vlug duidelijk door mijn hoofd er even binnen te steken.
2. Het is een onbekende wagen en geen klant, dan blokkeer ik zonder verder onderzoek (de wagens van de drie mede-eigenaars ken ik en bovendien parkeren die naar gemaakte VME overeenkomst nooit op de oprit).
Als het de wagen is van een dokter of zorgverlener zou ik ook tot blokkering kunnen overgaan, hij mag immers niet op de oprit staan (zie tekst onderaan), maar dan doe ik het niet omdat die man (vrouw) wellicht komt voor een van de eigenaars of huurders en het een uitzonderlijk voorval zou zijn (4 appartementen). Uiteraard moet het duidelijk zijn dat het een wagen is van een dokter of zorgverlener. En stel dat er een verpleegster elke dag iemand een spuitje moet geven, maar moeilijk parkeerplaats vindt, zoals bij ons het geval is. Onze VME leuze is: alles mag gevraagd worden en als alle VME leden het eens zijn mag ook alles (en daar hoeft geen vergadering voor gehouden te worden).
Zorgverstrekkers mogen voortaan voor garage en opritten. Sinds begin dit jaar mogen thuisverpleegkundigen, kinesisten, huisartsen en alle andere zorgverstrekkers die over een Riziv-nummer beschikken voor de garagepoorten en opritten. De regel geldt niet voor poetsdiensten en pakjesbezorgers.3 jan 2018
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180103_03278451#:~:text=Zorgverstrekkers%20mogen%20voortaan%20parkeren%20voor%20garage%20en%20opritten,-%C2%A9%20krv&text=Sinds%20begin%20dit%20jaar%20mogen,niet%20voor%20poetsdiensten%20en%20pakjesbezorgers.
Het gaat wel degelijk VOOR garage en opritten, niet OP de opritten.