Verbruik mazoutinstallatie: v an 100% mazoutverbruik is maar 25% nodig.

6

Verbruik mazoutinstallatie: v an 100% mazoutverbruik is maar 25% nodig.

Guest
Guest
#Verwarming & koeling · 2 jaren geleden

Ik heb twee jaar gekeden een hoogrendements mazoutketel en boiler gekocht voor 7000€. Met de hoge prijzen houd ik het verbruik bij. Het huis verwarmen doe ik met een perfecte gemetselde kachel (24 uur lang is 20 graden met een fruitkistje vol hout). Alleen in de herfst wordt soms een weekje de cv gebruikt.  Voor de rest staan de radiatoren de hele winter op antivries stand (en gaan dus nooit aan).  Wij douchen max 15 minuten ler dag en gebruiken verder bijna  nooit warm water.
maar toch: per maand wordt nu gemiddeld 120:liter mazout gebruikt. Dat leek me onmogelijk alleen voor douchen ( want 'zomers is dat maar 45 liter per maand).  75 liter is dus "weg".

De leverancier van de mazoutketel zegt dat de overige (120-45=) 75 liter mazout gebruikt wordt om het systeem standby te houden voor als de radiatoren toch ooit aan zouden moeten gaan ( wat bij ins niet gebeurt). Zonder het standby houden van de cv zou ik ook geen warm water hebben, zegt hij. En van het uit en weer aan zetten van de installatie zou deze snel kapot gaan.

Dus zit ik blijkbaar vast aan een relatief enorm dure installatie omdat ik de cv niet hoef te gebruiken.

Wat ik niet begrijp: s'zomers gebruik ik de cv toch ook niet. 'sZomers hoeft hij blijkbaar niet standby te staan waardoor ik alleen mazout verbruik waarvoor ik het werkelijk nodog heb: warm douchewater!  
Kan ik het dan niet ' swinters instellen alsof het zomer is? wat zou daaraan eventueel een probleem kunnen zijn?

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Bizar verhaal en redenering van de installateur..

0
Nick 61
Nick 61
222 1631 Andere professioneel
2 jaren geleden

Hoe meet je het verbruik?

0
Guest
Guest
0 40
2 jaren geleden

Nee het klopt. Ik heb het bij meerdere bedrijven gecheckt.

0
Guest
Guest
0 40
2 jaren geleden

S' szomers verbruik ik ca 45 liter per maand met douchen.  Met dezelfde tijd douchen is het nu 120 l per maand.  De rest zou op gaan aan het standby hiuden van de installatie.  Alles wordt automatisch aangestuurd ( Elco Straton S ketel) en ik kan niet bn de  verwarming uitzetten en toch warm water hebben. Ik kan bv niet manueel zomer en winterstand kiezen.

de installateur wist bij aanschaf dat ik mijn huis met een houtkachel zou verwarmen. Ik vind dat hij mij had moeten zeggen dat het intzettend duur is als je de installatie alleen voor douchen gebruikt.

Mijn idee is nu om de ketel te " foppen": wat als ik de buitenvoeler nu aan de binnenkant van het vertrek hang? Dan zou hij dus moeten reageren alsof het zomer is. Zou dit kloppen? Zou dan de verwarming in de zomerstand gaan en niet zijn water standby houden?

0
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier
2 jaren geleden

Lijkt me een dure keuze, een mazoutketel kopen enkel om sanitair warm water te verwarmen.
Je had beter dat geld in isolatie gestoken.

Je zou de stooklijn kunnen instellen zodat er minder rekening gehouden wordt met de buitenvoeler.

Ik verbruik met een oude mazoutketel van bijna 40 jaar oud, ongeveer 500 liter per jaar.
Vele installateurs overdimensioneren echter de verwarmingsketel, waardoor je hoge stilstandsverliezen hebt.

Ik heb indertijd zelf mijn warmteverliesberekening gemaakt, en die kwam uit op minder dan de helft van wat installateurs voorstelden, en ze verklaarden me gek als ik zei dat ik de kleinst voorhanden zijnde ketel wou, die volgens mijn berekeningen nog te groot is, samen met radiatoren die dubbel zo groot waren als wat zij voorstelden.

Resultaat:
In al die jaren heb ik nog nooit moeten bijverwarmen,
door de overgedimensioneerde radiatoren kan ik op lage temperatuur stoken, wat de verliezen in de installatie sterk beperkt,
het verbruik is laag, en de ketel draait efficiënt.

0
Nick 61
Nick 61
222 1631 Andere professioneel
2 jaren geleden

Op welke stand staat knop nr 1 op je ketel, indien deze op 20, staat, zet deze dan eens op het minimum

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Centrale verwarming op pellets? Ontdek alles over de pelletketel of cv-kachel op pellets

Centrale verwarming op pellets? Ontdek alles over de pelletketel of cv-kachel op pellets

Een centrale verwarming op pellets verwarmt je woning en sanitair water. Ontdek alles over pelletketels en -kachels: van prijs tot onderhoud.

Lees meer

Je badkamer verwarmen? Met deze tips van een expert doe je het efficiënt

Je badkamer verwarmen? Met deze tips van een expert doe je het efficiënt

Je komt er maar een paar keer per dag, maar toch moet de badkamer op die momenten lekker warm zijn. Hoe krijg je dat best voor mekaar?

Lees meer

Een thermostaat voor je verwarming: slimme optie voor meer comfort en besparing

Een thermostaat voor je verwarming: slimme optie voor meer comfort en besparing

Hoe werkt een thermostaat voor de verwarming van je woning? Ontdek alles over de verschillende soorten en hoe je er energie mee kan besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag