Isolatie buitengevel bij EPC C: ja of neen?

2

Isolatie buitengevel bij EPC C: ja of neen?

EersteKeer123
EersteKeer123
#Isolatie · 2 jaren geleden

Hallo Livios'ers,

Eerder dit jaar hebben we een vrijstaande woning gekocht (bouwjaar 1991), met veel natuurlijke lichtinval, maar helaas veel verouderd glas. Huidig EPC label is C (230-240 kWh/m2 jaar). Zie bijlage #1 voor samenvatting, bijlagen #2 en #3 voor EPC aanbevelingen. Graag hadden we wat renovaties uitgevoerd om de energieprestaties van de woning wat futureproof te maken

We lieten een aannemer komen die devolgende aanbevelingen maakte voor een eerste fase:

(a) Volledig nieuwe ramen: schrijnwerk en glaspartijen (meteen)
(b) Ineens ook de buitengevelisolatie in orde brengen (meteen)
(c) Isolatie van het hellend dak kan uitgesteld worden tot we erin wonen (naisolatie met platen)

Probleem met (b): Er is niet genoeg ruimte in de spouw (zie bijlage #4) om deze te vernieuwen: momenteel zit er slechts 40mm XPS. De aannemer deed een aanbeveling om een nieuw profiel te steken zodat we 140mm isolatie kunnen steken. Het kostenplaatsje van deze verbouwing gaat zo wel ineens steil de hoogte in

Vraag aan dit forum: Hebben jullie hierover een tweede mening? Zouden jullie deze investering doen? Als ik naar het EPC verslag kijk (bijlage #1) is de energiewinst beperkt voor stevige werken?

Wat zouden jullie doen in mijn plaats?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82785/1-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=02bc6d4d420e05aac1da4810f9a4c19bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82785/2-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cb0fbc9d1461acf906f9212ebb4f0073https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82785/3-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3b447b430b5db07552e261b5b703b2eahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82785/4-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=9ff8baa17199d88ff1d2ae8e89184b38

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden

dakisolatie (bij hellend dak, niet bij platdak) is veruit de goedkoopste van de ingrepen. en heeft meest effect op het verbruik. maar op het comfortgevoel heeft glas en gevelisolatie meest effect.
mocht je houten of plastieken ramen hebben zou ik heatmirrorglas laten plaatsen (Ceyssens en Eurotherm verkopen die) omdat je de waarde van drievoudig glas krijgt in de bestaande raamframes maar niet de zware kost van alle raamkaders te moeten mee vernieuwen.
Wat gevelisolatie betreft is spouwmuur naisoleren goedkoop maar niet alle muren en spouwen zijn daarvoor geschikt. En dan is buitengevelisolatie een dure grap. Dat je dan beter laat uitvoeren met de energiebesparingen van  de andere dingen die je  zwaar ïsoleert (met zwaar bedoel ik dak tussen R=8 en R=10 en glas van U=0,7 of 0,6). Doe het meteen zwaar want energieprijzen zullen decennium na decennium verder stijgen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
2 jaren geleden

Beglazing anno 1991 zal een U-waarde hebben van 3.0, dus voor een vrijstaande woning met een grote glaspartij zeker te vervangen. Ik heb recent gekozen voor nieuwe pvc-ramen met 3-dubbele beglazing. U=0.7. Dat is absoluut noodzakelijk.

Spouwmuurisolatie: ik begrijp dat er nu in de spouw 4cm xps-isolatie zit. Ik betwijfel of er in 1991 reeds xps-isolatie beschikbaar was. Is het niet een gewone isomo-plaat? Indien er nog voldoende spouwruimte overblijft (4cm) zou je kunnen overwegen om na te isoleren met eps. Wat zou de winst qua warmteverliezen bij een betere isolatie? Loont het de moeite?

Een tweede alternatief is aan de buitenzijde de gevel isoleren met 14cm eps + afwerking met een crepielaag - 170€/m2 (ventilatie van de spouw afsluiten) of 14cm xps met steenstrips.

Een derde, maar waarschijnlijk het duurste alternatief, is de bestaande facade verwijderen, isoleren volgens hedendaagse normen en een nieuwe gevel oprichten.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag