Van wanneer af moet je iets als gemeubeld bestempelen?

45

Van wanneer af moet je iets als gemeubeld bestempelen?

Duym
Duym
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Voor de verhuurder maakt het uit of hij een gemeubeld of niet gemeubeld appartement verhuurt. Mijn vraag gaat niet over de financiƫle kant van de zaak, en ook niet hoe je daar mits wat kunstgrepen de meest voordelige oplossing voor kunt vinden (die ken ik), maar wel over de vraag vanaf wanneer moet je wettelijk gezien iets als gemeubeld bestempelen? Als je ƩƩn stoel laat staan voor je huurder of mag er, bij wijze van spreken, geen hoekje meer vrij zijn waar nog een meubelstuk kan staan? En wat met elektrische apparaten (wasmachine, droogkas, ijskast, oven) of een gasfornuis?

Wist je dat er niet ƩƩn jurist me daarop kon of durfde te antwoorden, er was er een die zelfs zei dat hij geen uitspraken wilde doen op iets wat vlug gezien zou kunnen worden als iemand aanzetten tot belastingontduiking. Ik ben meervoudige huisbaas en heb tot hiertoe alles wat ik verhuurde en verhuur als leeg aangeboden (op een ijskast en enkele stoelen na), maar dat zal in de toekomst kunnen veranderen.

Geen discussie, maar een vraag! Alvast bedank!

Alle reacties

0
Duym
Duym
0 50 Andere particulier
2 jaren geleden

Charel, de spijker op de kop. En zelfs al zou men zulke contracten nalezen, je zet daar samen met je huurder toch in wat je wilt (zoals ik in mijn vorige reactie aan ludo segers schrijf). Ik vraag me af waarom ik nog langer reageer op zulke onrealistische reacties.

Charel, toch nog antwoorden op een vorige reactie van jou, je zegt  – Blijkbaar is er inderdaad geen wettelijke bepaling over wat je als bemeubeld en niet bemeubeld moet aanzien, maar als die bepaling niet bestaat dan is het louter een kwestie van interpretatie van de verhuurder en de wetgever: moet je twee 2 oude stoelen inbrengen (kostprijs 10€) of pas als het om een hele eetkamer gaat? Precies door het ontbreken van die bepaling is dat fiscaal onderscheid tussen bemeubeld en niet bemeubeld onzinnig en bovendien zijn er meerdere achterpoortjes (w.o. uitlenen).  

De wetgever kan niet alles zo gedetailleerd beschrijven zullen sommigen zeggen, maar leg me dan het volgende uit i.v.m. lossen en laden voor iemands oprit: je mag voor iemands oprit lossen en laden, maar zegt de wet zeer precies wat je moet verstaan onder lossen en laden? Zoals hier wilde ik nagaan of daarover een sluitende definitie bestaat, Gezien dat lossen en laden voor onze gemeenschappelijke oprit een probleem was (en soms nog is) heb ik daarover  meerdere advocaten en politiediensten aangeschreven met daarin aan mij gerichte zeer gedetailleerde antwoorden die ik netjes in een word-document bewaar.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

@Duym..  Wat begrijp je niet aan het woord  " feitenkwestie "" ??? Daar is geen wettelijke bepaling over..  

--------------

Blijkbaar rommel je zelf wat aan met zelfgemaakte kontrakten, tot dat je iets voorkrijgt met een huurder en je voor de vrederechter moet komen, die veegt dat gewoon van tafel. Nog niet gehoord van de vernieuwde huurwetgeving van 2008 ??? Je kan zomaar niets in een kontrakt zetten dat tegenstrijdig is met wettelijke bepalingen..

------------

Als je gƩƩn plaatsbeschrijving bij intrede ( binnen de 30 dagen ) opmaakt en je huurder breekt alles af, heb je niets maar dan ook niets te vertellen.. en dat staat wel in de wet, het is een wettelijke verplichting dit op te maken......

Als er geen gedetailleerde plaatsbeschrijving opgemaakt is, gaat men ervan uit dat .

De tijd dat je als huurbaas zelf kon bepalen wat en hoe is reeds lang en heel lang voorbij. Je hebt gƩƩn eigen zeggenschap meer en bent gƩƩn eigen baas meer over je eigendom.. Het is de wet die bepaald wat en hoe ..... 

------------------

laden en lossen

https://www.senate.be/www/?MIval=consulteren/publicatie2&BLOKNR=213&COLL=B&LEG=3&NR=62&SUF=&VOLGNR=&LANG=nl

0
Duym
Duym
0 50 Andere particulier
2 jaren geleden

ludo segers, en alweer een waslijst met opmerkingen, informatie en eigen ā€˜als dit of dat’ ā€˜inzichten’ die niet ter zake doen in mijn vraag: vanaf wanneer moet je wettelijk gezien spreken van bemeubeld en niet bemeubeld verhuren? Als je het niet weet, reageer dan beter niet, of als je kunt aantonen dat daar geen bepalingen over zijn, fabriceer er dan zelf geen vanuit je eigen fantasie of ā€˜logica’. šŸ™„

En met die laatste link, me zeer goed bekend,

https://www.senate.be/www/?MIval=/publications/viewPubDoc&TID=50352271&LANG=nl  bevestig je wat ik betoog: wat lossen en laden betreft schetst de wetgever een duidelijk beeld met concrete voorbeelden, mijn vraag is dan ook waarom dat blijkbaar niet kan i.v.m. wat is gemeubeld verhuren? Het zou mijn vraagstelling alvast overbodig gemaakt hebben.

En nog dit: ik sta bekend als een goede huisbaas die, in de mate van het mogelijke, alles gratis hersteld niettegenstaande die zaken ten laste van de huurder zijn (weliswaar deels uit eigen belang omdat ik wil dat alles netjes in orde blijft). En die ondanks de EPC-labels, gaande van C t.e.m. A+ een indexatie overslaat waardoor ik maandelijks zo’n 500€ laat vallen. En met deze boodschap maak ik een einde aan dat onproductief reageren, wat niet belet dat je verder je gang mag gaan. šŸ˜Š

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

En heb je nu al naar het locale belastingskantoor gebeld? 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

@ Duym..  Wat begrijp je niet aan een """ feitenkwestie "" 

Er is gƩƩn wettelijke regel voor bepaald.. Daarmee dat je geen wettekst erover gaat vinden , of gƩƩn advokaat of weet ik wie er een antwoord op kan geven...

Met ander woorden ///Het is gebasseerd op  werkelijke feiten, die de fiscus of de vrederechter bepaald en zal geval per geval bekeken worden.... ..

Je vraagt iets te bewijzen wat niet bestaat... 

WAT BEGRIJP JE HIER NIET VAN???

Het is dus niet iets dat ik uit mijn gebogen duim zuig zoals je denkt....

Je wringt je in alle bochten gelijk een duivel in een wijwatervat om ergens aan te ontsnappen.  Maar doe gerust wat je niet laten kunt, en negeer gewoon mijn info.. De tijd zal het je wel leren als je tegen de lamp loopt...

Als jij gratis herstellingen uitvoert die ten laste zijn van de huurder en of niet indexeert doet je dit puur uit eigenbelang.; Een vrederechter gaat daar gƩƩn rekening mee houden hoor.. Al denk je misschien van wel..  Heb zelf mƩƩr dan 30 jaar meerdere panden verhuurt, en vrederechter aangesproken,.. Je moet mij dus niet komen vertellen hoe  ƩƩn en ander in zijn werk gaat..

Derhalve heb je nog altijd niet geantwoord over welke goederen je in het appartement wil laten staan... 

En kom niet af, met een luster, een radioelement kastje of ne stoel..

Begin daar eens mee.. want dat hou je angstvallig verborgen... Het zullen die goederen zijn die dienen om een "" feitenkwestie "" te bepalen door de fiscus of de vrederechter..

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ā€˜Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ā€˜Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ā€˜Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ā€˜Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen op het gemeenschappelijk dak van je appartement: kan dat zomaar?

Zonnepanelen op het gemeenschappelijk dak van je appartement: kan dat zomaar?

Zonnepanelen op je appartement? Lees de voorwaarden en voordelen van collectieve projecten.

Lees meer

De nieuwe renovatieplicht: zo renoveer je tot label D

De nieuwe renovatieplicht: zo renoveer je tot label D

Wie volgend jaar een woning koopt, moet die binnen de zes jaar renoveren naar label D. Dat zegt de nieuwe renovatieplicht. Maar hoe pak je dat aan?

Lees meer

Hemelwaterverordening onder vuur: ā€œRegenwater ondergronds infiltreren mag geen uitzondering zijnā€

Hemelwaterverordening onder vuur: “Regenwater ondergronds infiltreren mag geen uitzondering zijn”

De hemelwaterverordening ligt onder vuur. Betonfederatie Febelco wil dat de regels rond ondergrondse en bovengrondse infiltratie aangepast worden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag