6

Digitale meter in combinatie dynamisch contract

Smaus
Smaus
#Verwarming & koeling · 2 jaren geleden

Beste, Ik verwarm mijn woning met electrische vloerverwarming via exclusieve nachtsstroom. Deze gaat er binnenkort uit en kom automatisch terecht in een duurder tarief. 

Een digitale meter in combinatie met een dynamisch electriciteitscontract is een optie om te besparen op het verbruik. U weet op voorhand wanneer de prijzen goed zijn en u dient uw verbruik te verschuiven om hiervan te profiteren. Ik zoek naar een besturings systeem van mijn electrische stroom enkel op basis van tijd. Ik heb verder geen zonnepanelen,geen warmtepomp envgeen battereij of EV. Iemand een idee?

Alle reacties

0
mbbs1024
mbbs1024
14 178 Andere particulier
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het goedkoopst zal een schakelklokje zijn.

Als je zelf dingen wil gaan auitomatiseren, kijk dan eens naar Home Assistant, daarmee kan je allerlei apparaten aansturen.
https://www.home-assistant.io/
Het is gratis open source software, die draait op een Raspberry Pi, dat is een klein, goedkoop computertje dat heel weinig stroom verbruikt.

Ik stuur daarmee mijn boiler en airco aan, op momenten dat mijn zonnepanelen genoeg produceren.

0
Smaus
Smaus
1 6 Andere particulier
2 jaren geleden

Bedankt voor uw reactie.  Heb eens gezocht naar Rasberry computers en beneden een foto toegevoegd van een  Rasberry computer met home assitant software incluis. Is dit bruikbaar denk je? Ik zou   gebruikmakend van de vooraf bekende tarieven(24 hours ahead gegevens van Elia) mijn boiler , wasmachine en een accumlatie verwarming willen aansturen op de goedkoopste momenten van de dag. Hievoor zal wel een programmatje mogen geschreven worden.  Kan dat met software en in welke taal?mvg Hugo 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/83037/screenshot20230104101400samsung-internet-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bedba81461f7d282b2c83b857fbc39ec
0
mbbs1024
mbbs1024
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Raspberry Pi 4 is zeker bruikbaar.
Mijn HA draait op een oude Raspberry pi 2, en de 4 is een stuk krachtiger.
Zolang je geen real time  videomonitoring gaat doen is dat zeker voldoende.

Home Assistant (HA) heeft de mogelijk om gegevens van het internet te halen als ze daar op een gestructureerde manier op staan, of als de leverancier een API voorzien heeft om de gegevens automatisch op te vragen.
De configuratiebestanden van HA maken gebruik van YAML.

Stel je vraag best eens op het HA forum, mogelijk zijn er al mensen die de prijzen van de dynamische tarieven al in HA gebruiken, of er is misschien zelfs al een voorgeconfigureerde integratie daarvoor aanwezig.

Let wel dat je naast HA ook een bestuurbare schakelaar moet hebben, want HA stuurt enkel andere apparatuur aan op basis van gegevens die het binnenkrijgt.
Ik gebruik zelf wifi schakelaars van Sonof die ik op Ali-Express gekocht heb, maar als je die Chinese dingen niet vertrouwt, kijk dan naar merken als Shelly of Homewizard.

0
Smaus
Smaus
1 6 Andere particulier
2 jaren geleden

Nog zeer bedankt mbbs 1024 ,

Met de Rbp zou ik ook een automaat (groep van 16 A ) in de zekeringenkast willen aansturen op tijdsbasis. Kan dit op een veiligere manier?

0
mbbs1024
mbbs1024
2 jaren geleden

Met aanstuurbare automaten heb ik geen ervaring, ik ben er al tegengekomen op Ali-Express, maar ik weet niet of die voldoen aan de Europese normen.
Het Europese CE label lijkt als 2 druppels water op het CE China Export label.
Google is je vriend om zoiets te vinden zou ik zeggen, of bel eens met een leverancier van elektrisch installatiemateriaal, die zullen je zeker kunnen zeggen of ze zoiets hebben.
Op het Home Assistant forum zal je waarschijnlijk ook wel iets vinden.
HA is van oorsprong Nederlands, veel kans dat je daar mensen vindt die al zoiet gebruiken, dat zowel voldoet aan EU normen en ook compatibel is met HA.

0
rvearth
rvearth
0 1 Andere particulier
2 jaren geleden

En vergeet niet de slimme thermostaat. Deze kan ook enorm schelen in het verbruik.

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Ontdek hoe je je huis energiezuinig kan verwarmen en bespaar op energiekosten. Tips over slimme thermostaten, de ideale verwarming en warm water.

Lees meer

Wandverwarming in of aan de muur? Alles over de soorten en voor- en nadelen

Wandverwarming in of aan de muur? Alles over de soorten en voor- en nadelen

Je kan wandverwarming inbouwen in je muur of tegen je muur bevestigen. Ontdek waarom en waar je kan opteren voor wandverwarming en hoeveel het kost.

Lees meer

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming maakt van je muur een onzichtbaar verwarmingselement. Ontdek alles over de verschillende soorten systemen en hun voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag