Foutieve maandelijkse afrekening met digitale elektriciteitsmeter.

6

Foutieve maandelijkse afrekening met digitale elektriciteitsmeter.

Robvdh
Robvdh
#Elektriciteit · 2 jaren geleden

Drie maand geleden werd er een digitale elektriciteitsmeter op naam van de bouwheer overgenomen door de vereniging van medeeigenaars in een nieuw appartementsgebouw.

Het contract is bij Eneco. Wij ontvangen een maandelijkse afrekening van +/- 400kwh aangerekend. (dus geen voorschot)

Op deze meter staat enkel de garagepoort van de ondergrondse parking + een RWA installatie die maandelijks 15 min wordt getest.

RWA= rook en warmte afzuiging in geval van brand.

Ik heb het verbruik gedurende een maand dagelijks nagezien en ik noteer een verbruik van 8kw per maand (dag + nacht samen) +/- 0,25kwh/dag.

De huidige meterstand dag 49kwh - nacht 64kwh.

Op de digitale meter is er dus nergens een spoor van de aangerekende verbruiken van +/- 400kw/maand.

Het EAN en meternummer is correct.

Eneco factureert volgens de meterstanden die zij van Fluvius ontvangen?

Hoe is dit mogelijk?

Zou het kunnen dat er een software probleem is bij Fluvius?

Als dit zo zou zijn dan stel ik mij vragen bij  andere opmetingen zoals de berekening van het capaciteitstarief. 

Alle reacties

0
mbbs1024
mbbs1024
14 178 Andere particulier
2 jaren geleden

Normaal gezien kan je op de site van Fluvius alle verbruiksgegevens tot op kwartierniveau zien.
Op je fakturen van je elektriciteitsleverancier zouden ook de meterstanden en de tarieven moeten staan, als het geen voorschotfakturen zijn.

Je kan door die twee te combineren kijken of :
- de gegevens van je meter overeenkomen met de info van Fluvius
- de door Eneco aantal kWh overeenkomt met de info van Fluvius
- de door Eneco aangerekende kWh correct is

Digitale meters zijn geijket toestellen, het zou me verbazen dat ze niet correct zijn, een technisch defect is echter nooit uit te sluiten.
Kijk eerst maar eens na of alle gegevens kloppen, en ook dat je de juiste meter aan het uitlezen bent.
Op de digitale meter kan je ook het ogenblikkelijk vermogen uitlezen, je zou dan bvb kunnen zien wat het effect is als je de garagepoort open en dicht doet, dat zou je direct op de meter moeten kunnen zien dat het ogenblikkelijk vermogen verhoogt als je de poort open of dicht doet.
Je zou ook de zekering van de meter eens kunnen uitzetten, dan zie je ook onmiddellijk of je poort en de RWA nog werken of niet, zodat je zeker bent dat ze wel degelijk op die meter hangen.

0
Robvdh
Robvdh
0 4 Bouwer
2 jaren geleden

Bedankt voor jou reactie.

Ik  heb het probleem net voor Kerstmis aan de de syndicus doorgegeven en hij is ter plaatse komen kijken en bevestigd mijn vaststelling.

Ikzelf heb voor deze meter geen toegang tot de site van Fluvius.

De syndicus gaat na zijn verlof de zaak verder bekijken. Ik heb hem gemeld dat hij op de site van Fluvius meer kan zien in verband met het verbruik.

Ik heb het document van de overname van de meter gezien en hierop staat op de dag van de overname voor de meterstand dag 29kwh  ingevuld en nacht is niet ingevuld.

Als ik deze meterstand vergelijk met de huidige stand van 49 kwh dan ligt dit in de lijn van mijn opmetingen.

Ik ben 100% zeker dat we het over de  juiste meter hebben.

Hieronder een link naar Testaankoop waar dit probleem wordt aangekaart en bevestigd dat het wel degelijk mogelijk is en dat de CREG hiervan op de hoogte is.

https://www.test-aankoop.be/woning-energie/gas-elektriciteit-mazout-pellets/nieuws/digitale-meter-werkelijk-verbruik#:~:text=Met%20een%20digitale%20meter%20wordt%20je%20werkelijke%20verbruik%20dagelijks%20bijgehouden.

0
mbbs1024
mbbs1024
14 178 Andere particulier
2 jaren geleden

Als het dat probleem is, zoals in de link van TA, is er geen probleem met je meter, en maakt je leverancier een schatting van het verbruik op basis van wat een gemiddelde aansluiting bij hen zoal verbruikt.
Zodra je leverancier dan wel de tellerstanden van Fluvius doorkrijgt, zal de zaak geregulariseerd worden en wordt het teveel betaalde geld teruggestort bij de eindafrekening.

Fluvius heeft een nieuw informaticasysteem in gebruik genomen om te communiceren met elektriciteitsleveranciers, en daar zitten nog kinderziekten in, waardoor gegevens blijkbaar maar traag doorstromen naar leveranciers.

Kontakteer best Eneco om de situatie uit te leggen, bezorg hen de correcte meterstanden en vraag hen om hun fakturen aan te passen.
Als ze dat niet willen, is het tijd om van leverancier te veranderen, of hun fakturen via te protesteren, en leg daarin ook uit dat het niet gaat om een normale huisaansluiting, maar om een aansluiting voor gemene delen van een gebouw, waar weinig verbuik op is.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Je hoeft het voorstel van jouw leverancier vanuit wettelijk perspectief niet te volgen. Energieleveranciers mogen voorschotfacturen niet verhogen zonder akkoord van de klant.

In het geval van een realistische inschatting is het wel raadzaam om het voorschotbedrag op te krikken.

0
Robvdh
Robvdh
0 4 Bouwer
2 jaren geleden
Het gaat hier niet over een voorstel of verhoging van een voorschotfactuur. Wij ontvangen een maandelijkse afrekening. (totaal verbruikt kwh) Het gaat dus niet over inschattingen maar werkelijk verbruik per maand dat aangerekend wordt.
0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Vraag aan je syndicus de inlog code van Fluvius, of dat hij de verbruiksgrafiek bezorgt..

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag