Werken na voorlopige oplevering binnen bepaald termijn

4

Werken na voorlopige oplevering binnen bepaald termijn

sunrise
sunrise
#Ontwerp · 13 jaren geleden

Hallo,

in oktober werd onze ruwbouw voorlopig opgeleverd, mits een resem opmerkingen in het pv die binnen een bepaalde termijn moesten afgerond worden. Deze termijn zijn we nu overschreden met 2 maanden. Ik sta nog wel in contact met de aannemer, die steeds wel een reden heeft waarom de werken worden uitgesteld (weersomstandigheden ed) en ik ben op zich ook niet de allermoeilijkste en probeer wat begrip aan de dag te leggen.

Ik begin het nu wel grondig beu te worden, maar vraag me af wat ik nou precies kan ondernemen en welke taak de achitect hierin juist vervult.

Gezien het feit dat wij aan de basis opdrachtgever zijn, veronderstel ik dat het begint met een ingebrekestelling van ons uit. Maar wat zijn de juridische consequenties die we kunnen stellen indien hij blijft de werken uitstellen? En is het niet de taak van de architect om de druk op te voeren (we hebben een totala opdracht met de architect, dus ook inclusief opvolging der werken)?

mvg

Alle reacties

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
13 jaren geleden
Ik ben geen advocaat maar door niet formeel te reageren lijkt het mij logisch dat je straks geen been gaat hebben om op te staan, dus best toch maar eens schriftelijk in gang schieten. Heb je bovendien geen boeteclausules in je overeenkomst staan met aannemer? Heb je in de verslagen van de werfvergaderingen deze termijnoverschrijdingen laten notuleren? Wat zegt je architect hierover? Je betaalt hem tenslotte (veel) geld om dit te organiseren. Eigenlijk blijf hij ook serieus in gebreke indien hij niet reageert. Bert
0
sunrise
sunrise
0 1 Bouwer
13 jaren geleden

Hey Bert,

dank voor jouw reactie.
Wij dachten ook wel dat de architect hier een zware steek laat vallen aangezien hij wel is aangesteld om de voortgang der werken op te volgen. Maar ja, je kent dat. Je wil niet al te moeilijk doen, want uiteindelijk moet je nog een heel eind samenwerken met elkaar. Bovendien lijkt hij zelf geen haast aan de dag te leggen voor deze werken, hetgeen ik wel wat bizar vindt. Hij neemt enkel contact op met de aannemer (of zo lijkt het toch) als wij alweer eens gevraagd hebben wanneer de aannemer de werken afrondt. Het doet mij bijna vermoeden dat we hem juridisch niet veel kunnen maken. Anders zou hij de druk toch opvoeren?
Ook wat betreft de aannemer, wilden we z'n goodwill niet kwijt door juridische stappen te ondernemen.Er is wel opgenomen in de werfverslagen dat die werken nog niet zijn afgerond.
Maar heb jij enig idee wat er juridisch zou kunnen gebeuren indien de aannemer de werken maar blijft uitstellen?
Er was 'n boeteclausule voorzien in het aannemingscontract, maar niet in het proces verbaal van de voorlopige oplevering en ik heb me laten vertellen dat de boeteclausule van het contract vervalt door de voorlopige oplevering te aanvaarden, mits afronding van de werken vermeld in het proces verbaal...?

mvg

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

Indien de aannemingsovereenkomst een vertragingsboete voorziet, kan u desgevallend hierop aanspraak maken; deze boete begint echter slechts te lopen nadat de uitvoeringstermijn werd verstreken (rekening houdende met verletdagen) én nadat de bouwheer de aannemer per aangetekende brief heeft in gebreke gesteld.

Deze vergoeding komt niet te vervallen door de voorlopige oplevering. De voorlopige oplevering houdt wel concreet een aanvaarding in van alle werken, behalve de uitzonderingen dewelke werden opgenomen in het proces-verbaal. Indien deze werken nog steeds niet werden beëindigd en opgeleverd is het uiteraard hoog tijd dat u zowel de architect als de aannemer aangetekend in gebreke stelt.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag