Kan ik de verkopers aansprakelijk stellen? Septische put is toegemaakt en nooit geleegd

12

Kan ik de verkopers aansprakelijk stellen? Septische put is toegemaakt en nooit geleegd

NeleV2
NeleV2
#Sanitair · 2 jaren geleden

Hallo, 

Wij kochten zopas een woning. Steeds meer en meer lijkt het ons dat de vorige eigenaars hier niet (of zelden) hebben gewoond... (Buren zagen ze ook nooit)

Na enkele maanden, merkten wij op dat de badkamer beneden een heel onaangename rioleringgeur heeft.. (Geur komt en gaat dus). We dachten eerst aan de afvoer maar nu denken we eerder aan een rioleringsprobleem. 

We ontdekten een septische put in de berging (achter de badkamer) die is toegemaakt met een ijzeren plaat (we kunnen er dus niet aan & naar kijken), maar zelfs als je het bovenste deksel er af haalt, komt de stank er van onder. 

We contacteerden reeds de vorige eigenaars en die lieten weten 'de septische put moest niet gereinigd worden, dus wij hebben ons daar geen vragen bij gesteld'. Nadien hebben we ook de eigenaar daarvoor gecontacteerd (heeft hier 30 jaar gewoond) en die liet ons het volgende weten:

"Ik zie ddoor de foto dat ik het nog over het oude deksel had. Die metalen plaat kan je niet verschuiven? Als dat het geval is, dan denk ik dat de beerput buiten gebruik is en de wc rechtstreeks is aangesloten op de rioolbuis die onder het terras naar de straat loopt. Ik weet het niet zo goed meer eerlijk gezegd..."

Iemand die weet wat we best als volgende stap doen? 

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Raar, u gaat de berging in voor schouwing.

U ziet daar een metalen deksel liggen en u vraagt niet wat is dat ? Kan dat even open ? 

Om te weten of deze effectief in gebruik is, moet je volgend nagaan:

Is de straat uitgerust met gescheiden rioleringsstelsel ?

Ja , dan zal fecaal water samen met afvalwaters lopen en het hemelwater apart.

Verplicht de gemmente bij nieuwbouw of grondige verbouwing de septische put te liquideren en deze rectstreeks aan te sluiten op afvalwaters ?

Als het geen nieuwbouw is, als er geen grondige renovatie heeft plaatsgevonden dan kun je voor 99% stellen dat die septische put nog steeds in gebruik is.

Voor het ruimen is het normaal dat de ruimer vraagt om de bereikbaarheid van de put te voorzien. Open slijpen van deksel maar ook het verwijderen van aarde of verharding of lossen van het deksel.

Echter je spreekt van dubbel deksel waarbij het zicht deksel los zit en het andere vastgemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat dit gelast is. Waarschijnlijk is deze plaat ingeroest in zen kaderment of is de pasta om de geur af te sluiten niet van het juiste type en uitgehard. 

Meestal krijg je dit los met voorzichtig te tikken op het deksel tegen de rand aan . Niet in het midden. 

De andere verzuchtingen. 

Een verwarmingsketel die uitvalt na een controle kan dus . Een controle ziet de goede installatie en werking na op het moment van keuring, wat daarna gebeurt is toekomst. Het is met andere woorden een momentopname en geen garantie dat de werking tot de volgende keuring gegarandeert wordt.

Kookvuur, boiler, sifon .. stuk, dit had je kunnen opmeren bij het plaats bezoek. Een kookvuur even opzetten duurt enkele seconden, een boiler even voor warm water ? 5 seconden, een douchekraan even opendraaien en zien of het water vlot wegloopt ... ?

Dat zijn eigenlijk allemaal handelingen die je uitvoert om een aankoop van een woning te staven. Als je dit nalaat dan mag en kan je de verkoper niets verwijten. Als je een auto koopt, dan rij je toch ook even ermee om te zien of hij rijdt ? 

Zelfs het vocht in de muren had je kunnen nagaan door de aanschaf van een vochtindicator of door simpelweg even onderaan te trekken aan het behang. 

En ja , ik heb een oude woning gekocht en ja ik heb kraantjes opengedraaid en met een boormachine in de muren geboort om te zien of het loshangende behang veroorzaakt werd door condens , door een lekkage of door optrekkend vocht. Ik was toen 24 jaar en kreeg van de verkoper het verwijt dat ik veel te streng was. Ik koop en ik wil mijn aankoop nakijken.

0
koekske13
koekske13
0 10 Andere particulier
2 jaren geleden

sommige ( verborgen zaken ) worden ook door de woningverzekering gedekt ?

Mss kan je ook eens navragen bij je verzekeraar of ze tussenbeide willen komen.

Vragen kost immers niks.

Ik kocht een ( gerenoveerd ( sic)) huis , dus geen probleem , tot ze in de douche de zijsproeiers gebruikten (  2 dagen  na de verhuis en 1 ste keer gebruik van de douche  ) en het water door het plafond in de living liep. Verkoper wist van niks want zij hadden ( zogezegd) de zijsproeiers nooit gebruikt. Mijn woning verzekering heeft alles op zich genomen zonder probleem.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Regenwaterput: werking, verplichte grootte, premies en prijs

Regenwaterput: werking, verplichte grootte, premies en prijs

Wie bouwt of renoveert, moet een regenwaterput plaatsen. Hoe werkt zo'n put? Hoe groot moet hij zijn? Wat is de prijs en welke premies zijn er?

Lees meer

Waterontharder kopen? Werking, soorten, prijs en slimme tips uitgelegd

Waterontharder kopen? Werking, soorten, prijs en slimme tips uitgelegd

Ontdek alles over de waterontharder: werking, soorten, prijzen, onderhoud en bespaartips. Vind de juiste keuze voor jouw woning.

Lees meer

Hard water in huis? Ontdek hoe een waterverzachter het oplost

Hard water in huis? Ontdek hoe een waterverzachter het oplost

Heb je last van kalkaanslag? Lees alles over de werking, voordelen, prijs en premies van een waterverzachter en ontdek of het bij jou loont.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag