als het peil de weg is waar een hoofdingang direct aan grenst, wat bedoelen ze met direct aan de weg

4

als het peil de weg is waar een hoofdingang direct aan grenst, wat bedoelen ze met direct aan de weg

astridgroeneweg
astridgroeneweg
#Ontwerp · 2 jaren geleden

tegenover ons komt een grote houtzagerij en nu zou ik graag willen weten hoe het zit met het peil. In het bestemmingsplan staat: 

-Dit is de weg, als de hoofdingang direct aan de weg ligt 

- Dit is het terrein bij de hoofdingang als het de hoofdingang niet direct aan de weg ligt

Wat wordt bedoeld met direct aan de weg? Hoeveel meter mag de hoofdingang van de weg af zitten.

Dit is van belang voor de hoogte van het gebouw. De weg ligt namelijk lager dan het terrein.

eerst zeiden ze dat de hoofdingang aan de weg lag, zie tekening bij het pijltje. Nu zeggen ze dat de hoofdingang bij de groenstrook ligt en dan zit er meer dan 10 meter tussen de ingang en de weg en geldt het terrein als peil. Maar dit is de ingang voor de vrachtwagens.

Dus wat houdt een hoofdingang in?

Misschien helpt de tekening in de bijlage om onze vragen te beantwoorden

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Geen tekening 

Hoofdingang, wat zegt dat over de hoogte van het gebouw??? Of de grond hoger of lager ligt dan de weg maakt niks uit. Of je moet wat informatie "achter" houden🤔😜

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Met peil wordt de hoogte bedoelt. In het wegdek/stoep/riooldeksels of andere punten zijn er meetpunten vastgelegd. Dit vormt een gans net over belgie en met uitbreiding andere landen. 

Als referentie hoogte wordt in Belgie het TAW gebruikt ( tweede algemene waterpassing) Deze nul hoogte is de hoogte van het zeeniveau bij laagwater in Oostende.

Er zijn als ik me niet vergis zo'n 20.000 hoogtemeetpunten vastgesteld ten opzichte van de TAW. 

Moest je nu in Nederland wonen dan namen ze de NAP normaal amsterdams peil wat , raar maar waar met het TAW een 2 meter 40 hoger zou liggen. 

Met dit in het achterhoofd , weet je dus dat er op die straat een officiele hoogtemeting bestaat gerefereerd naar een van die 20.000 hoogtemeetpunten. 

Meestal wordt als referentievlak in het midden van het perceel een loodlijn genomen naar het midden van de straat en krijgt dit punt als nieuwe plaatselijke tijdelijke referentie de null hoogte ( dit punt kan dan tenopzichte van het TAW opgemeten worden maar is niet noodzakelijk)

De vloerpas van die zagerij, de ingang, de grondslag , inplanting van riolering, funderingsmuren worden allemaal naar dit tijdelijk null punt gerefereerd.

Als nu tussen de rooilijn ( perceelgrens tussen prive en openbaar domein ) en de rand van de straat een grote afstand is dan kan men bepalen dat er een nieuw tijdelijke referentie wordt genomen. dus OP de rooilijn ( met andere woorden daar waar d eingang is)

Hoogte van het gebouw of de vloerpas en dan daaruit de hoogte wordt dus altijd vastgelegd ten opzichte van een vast meetpunt. 

Voorbeeld TAW is 000 in oostende ( vast punt) 

TAW referentiepunt in de straat is 11.25 voorbeeld, dan ligt dat referentiepunt 11 meter 25 cm hoger dan de TAW in oostende . ( we zitten ergens in Lier bv)

dat meet niet. 

De kruising van de middellijn van het perceel met de as van de straat geeft ons in meting ten opzichte van referentiepunt  +74 .

74 + 11.25 is 11.99  of ons tijdelijk punt midden straat ligt 11 meter 99 cm boven taw in oostende . 

Dat masjeert niet , dus die 11.99 cm wordt op nul gezet als tijdelijk nul punt en vandaar uit wordt dan alle hoogtemetingen gerelateerd . Dus 11.99 = 0.00 

Staat er op de plannen +40 of +35 en hoogte op 7.25  dan moet dit gemeten worden van dat tijdelijke referentiepunt 000.

Vraag dus : de locatie van het refentiepunt op en het dichtsbijzijnde TAW refentiepunt

0
astridgroeneweg
astridgroeneweg
0 5 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik snap uw uitleg grotendeels. Dank daarvoor. Ik probeer nog een keer de tekening toe te voegen. Misschien kunt u daar iets mee. 

Er wordt heel veel achter gehouden en de gemeente veranderd het peil steeds.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden
Het spijt me zelfs een uitvergroting naar 400% geeft geen verbetering. Ik bedoel er staat nergens een TAW peil of referentiepunt op gemeld. U zult op de technische dienst de bouwplannen en meer bepaald het inplantingsplan moeten opvragen. Kijk dan zeker het reliëfplan na , en waarschijnlijk bestaat dit niet, een profieldoorsnede. U kunt vragen voor een kopy ( betalend) maar u mag dit ook inscannen met telefoon . Fotokan ook maar geeft soms fouten in de vergroting. Op die plannen is het verplicht om een referentie voor hoogte aan te duiden. Soms staat er een zwart driehoekje op zijn punt met daarboven een getal of een cirkel met 1 of 2 streepjes door en een getal of een .... Soms staat er duidelijk op het plan geschreven Ref punt 000 is kolkhoogte, riooldeksel midden of markering in stoeprand. Of zoals bij ons: BD 000 waar bij BD staat voor bovenkant dorpel eigendom. Als er nog geen bouwwerk is dan wordt soms BD buur 000 genomen. Indien je deze plannen in bezit hebt , wil ik daar zeker naar kijken. Je kan ook via geopunt wat meer te weten komen maar dan moet je kennis hebben van de verschillende layers
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag