Ventilatiesysteem A
Hallo,
ons gebouw, nu net 10j, heeft een ventilatiesysteem A (jammer genoeg). Mijn vraag is : moeten die ventilatiekanalen ook regelmatig gekuist worden?
Ventilatiesysteem A
Hallo,
ons gebouw, nu net 10j, heeft een ventilatiesysteem A (jammer genoeg). Mijn vraag is : moeten die ventilatiekanalen ook regelmatig gekuist worden?
Als ik er mag vanuit gaan dat je toevoer via roosters in ramen/muren gebeurt (zonder enige leidingen), is dat op zich niet zo erg mocht er stof/vuil in de leidingen zitten gezien het enkel over afvoerleidingen gaat. Als je ook leidingen hebt die voor toevoer zorgen, dan zou ik op z'n minst deze proper houden omdat je anders het vuil/stof mee in je woning trekt. Qua gezondheid/comfort is dat niet ideaal.
Is er ergens een buis waar je makkelijk aan kan? Op zolder eventueel een deel? Zoja, zou ik aanraden eens een stud open te halen om te zien hoeveel vuil er zich heeft opgestapeld in al die jaren. Ligt er een dikke laag vuil in, dan kan je mss overwegen om eens uit te laten kuisen, maar is het niet noemenswaardig zou ik het zo laten.
Al kan het nooit kwaad dat het proper blijft natuurlijk. Hoe minder obstructies in de leidingen hoe beter het systeem ook werkt.
De leidingen zorgen enkel voor de afvoer.
Aanvoer komt via roosters aan ramen en onderkant deuren.
dus als ik het goed begrijp moeten die afvoerleidingen dus niet noodzakelijkerwijs gereinigd worden.
Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’
De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Wie een ventilatiesysteem plaatst bij renovatie wordt vanaf 2025 beloond. De EPC-labelpremie stijgt als je renoveert tot label A, B of C.
Lees meerHoe meer je isoleert, hoe belangrijker ventilatie is. Dubolimburg en Renson willen komaf maken met een aantal misverstanden over raamroosters.
Lees meerMag je in de winter je raam openzetten om te ventileren? Expert deelt tips om je huis te verluchten zonder kostbare warmte te verliezen.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen