6

welke werken uitvoeren alvorens te verhuren

mazinger
mazinger
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Hallo allemaal,

Ik denk erover bij mijn ouder wordende ouders in te trekken en mijn appartement te verhuren.
Daar zou ik het wel eerst een beetje voor op willen frissen; alles is wel heel erg goed onderhouden, het is een leuke plek met heel veel licht, maar de badkamer en keuken dateren wel uit de jaren 80.

* Loont het de moeite om een nieuwe badkamer en keuken te zetten, of volstaat een likje verf? Ik probeer af te wegen welke investering een direct gevolg geeft op de huurprijs en de duur dat een huurder geneigd zal zijn om te blijven.

* Het appartement is volledig met alle ramen op het westen gericht en kan daardoor heel erg warm worden (heb volle zon tot zonsondergang). Is het verstandig om buiten externe zonwering, ook airco te zetten voor huurder? Of wacht ik beter tot die dat zelf suggereert?

Bedankt voor jullie relevante en constructieve feedback!!

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Jij vond het kennelijk niet nodig voor je zelf al deze werken uit te voeren. Waarom dan wel voor een huurder? Tenzij je de renovatie kan terug verdienen middels een hogere huur. Zo jou verhaal lezend lijkt mij een likje verf voldoende. 
Doe je achteraf bv een zonneluifel monteren dan is dat een huursverhoging enzovoorts 

Misschien krijg je betere raad van iemand die zelf verhuurt

Laat wel een goede plaats beschrijving opmaken!

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Jij bent duidelijk een rookie :)

Ooit, meer als twee decennia geleden heb ik mij dezelfde vraag gesteld. Na mijn tweede huurder druipte het vet van mijn splinternieuwe (massief eik destijds) keuken en zat er een gat van 10cm in de muur. 

Mijn advies

- Keep it simple
- Beperk je tot basisuitrusting, geen dure toestellen zoals afwasmachines. Zijn een bodemloze put
- Inboedel mag wat gedateerd zijn, kapotte zaken herstel je prompt. 
- Lik verf volstaat
- Huurprijs hangt vooral af van locatie en heeft geen 1 op 1 relatie met de prijs of staat van dat pand
- Er is geen verband tussen het inkomen en voorkomen en de kwaliteit van een huurder. Eerder omgekeerd. 

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik vind het bericht van hierboven niet echt mooi; iedereen kan beginner zijn. 
Ik geef u mee hoe ik het bekijk.

Een keuken en badkamer van een 40-tal jaar oud is wel al redelijk oud maar ja, ... werkt alles nog? hoe ziet die er uit, hoe modern is die nog? Welke toestellen staan daar in? Wellicht een los fornuis? Gas? Elektriciteit? Oven op gas? Mengkraan of niet?, ... toch dingen die belangrijk zijn om weten en een oordeel te vellen? Hebt u geen foto? 
Ikzelf zou kiezen voor degelijke toestellen en geen merken als "whirlpool", ... natuurlijk ook geen Miele maar wel AEG of Bosch. 
Het hoeft niet de duurste keukenkraan te zien maar een goede mengkraan van Grohe of Hansgrohe mag het toch wel zijn. (daarom niet uitrekbaar natuurlijk)

Badkamer: ook daar zeker mengkraan aan lavabo en in bad of douche een kraan met een thermostaat. 

Met enkel een likje verf zou ikzelf geen genoegen nemen; ik kijk over dat likje verf heen en kijk toch wat naar mijn comfort.
Ik zal als huurder wel zelf dat likje verf geven. Trouwens hoe is dat likje verf er aan toe? 

Weet, als je verhuurt heb je de lusten ervan maar moet je als verhuurder je verantwoordelijkheid opnemen,  en er de lasten bij nemen. 
Wees eerlijk en correct en als er iets stuk is, pak het direct aan, maak dat je huurder op je kan rekenen, zo zal je huurder ook langer blijven. 

Wat de warmte betreft: wat is warm? Want wat warm is voor uw oudere ouders kan misschien niet echt warm zijn voor jongere mensen? Bovendien mag je meestal niet zomaar aan de buitenkant van een appartement wijzigingen gaan aanbrengen voor zonnestore/airco. Wat staat er in de statuten en / of RIO = reglement interne orde? 
Airco mag ook niet zomaar met buiten-unit (veranderen aan uitzicht, lawaai buren): ook daar best goed de statuten en / of RIO nalezen. 
Zonnewering en airco zou ik niet direct doen. Zijn er rolluiken of niet?

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Wees eerlijk en correct en als er iets stuk is, pak het direct aan, maak dat je huurder op je kan rekenen, zo zal je huurder ook langer blijven. 

Uit ervaring kan ik je bevestigen dat er geen verband tussen beide is. Jonge kinderen en mensen met een mobiliteitsprobleem zijn een enigzins stabiliserende factor, verder zijn er weinig parameters die kunnen vertellen hoe lang een huurder gaat blijven. 

Spijtig genoeg bouwen Miele, Bosch en AEG ook geen toestellen waarvan de frigobakken bestand zijn tegen rondvliegen bij een relatiebreuk. 

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Je kan ook kiezen voor GÉÉN toestellen, over laten aan de huurder. 

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
2 jaren geleden

@RodeRidder

Ik zie wel degelijk dat mensen veel sneller vertrekken als de verhuurder geen herstellingen uitvoert en alles op zijn beloop laat en puur voor het geld verhuurt, ... dat is ook maar logisch want je betaalt ervoor als huurder. 
Mensen met jonge kinderen zie ik ook sneller vertrekken (soms kopen zij dan iets, terwijl dit nu wel moeilijker wordt). 

Welke opmerking: dat de frigobakken van goede merken niet bestand zijn tegen het rondvliegen bij een relatiebreuk. 
Ik zou er dan vb. ook geen isolerend glas in steken voor een goede EPC want dat is even snel stuk dan dubbel glas als men bij relatiebreuk op venster begint te kloppen met hamer en dit uit colère, ... waar gana we naartoe met zo'n opmerkingen.

Zo'n toestellen gaan wel sneller stuk, dus ook miserie voor huurder en verhuurder en meer achtergeloop, ...
elk zoals men verkiest dus. 

Misschien dan best ook geen jong koppel als huurders nemen, want die gaan tegenwoordig snel uit elkaar en zullen de boel aan diggelen slaan ... wie zult u dan nog aanvaarden als huurder? 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie krijgen een overgangsperiode. Minister Depraetere geeft verbouwers meer tijd, maar schaft wel nog een premie af.

Lees meer

Wat gebeurt er met de gezamenlijke woning bij een scheiding? Advocaat deelt zijn advies

Wat gebeurt er met de gezamenlijke woning bij een scheiding? Advocaat deelt zijn advies

Wat gebeurt er met de gezamenlijke woning bij een scheiding? Mag je die overnemen of wordt ze openbaar verkocht? Expert Jan Roodhooft weet raad.

Lees meer

Laatste weken om recht te hebben op Mijn VerbouwPremie voor deze werken

Laatste weken om recht te hebben op Mijn VerbouwPremie voor deze werken

Wat verandert er vanaf juli wat betreft premies en regelgeving? Doe nu nog deze werken om Mijn VerbouwPremie niet mis te lopen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag