1

Natuursteen terras op beton

Senne Pittevils
Senne Pittevils
#Terras en oprit · 2 jaren geleden

We willen graag ons terras vernieuwen, hier liggen nu betontegels op die we willen vervangen door natuursteen vloer van 2 cm dik.

De ondergrond is een beton, alles behalve ideaal maar we moeten het er mee doen. Uitbreken kan niet aangezien hieronder al het steenafval van de bouw zit en daarover een beton is gegoten.

Nu weet ik niet hoe ik de vloer moet leggen met betrekking op het opvriezen. De betonplaat ligt naar alle waarschijnlijkheid niet afwaterend. Ik heb 6.5 cm opbouw op het laagte punt en kan naar de woning toe 2-3 cm hoger komen voor afwatering. Mogelijks belangrijk is dat het gaat over een overdekt terras, enkel de buitenste 70 cm worden nat bij (hevige) regen.

Een ervaren vloerder vertelde dat we de vloer hier vol in de mortel kunnen leggen rechtstreeks op de beton. Ik heb hier toch mijn twijfels over. Kan ik eerst een vezelgewapende chape van 3-5 cm aanbrengen met afwatering en hierop een drainagemat lijmen, daarboven dan de vloer vol in de mortel? Of moet ik het volledig anders aanpakken? Een drainagemat en extra lijm kost natuurlijk veel als het niet noodzakelijk is.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, waarvoor alvast dank!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/83671/20230122150222-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d84f11b937ca48c85faa034b259030e6

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
2 jaren geleden

Zeker werken met een drainagemat of tegeldragers.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vlekkengids voor buiten: zo verwijder je vlekken en groene aanslag op je terras

Vlekkengids voor buiten: zo verwijder je vlekken en groene aanslag op je terras

Hoe kan je groene aanslag verwijderen? En wat doe je met vetvlekken op je terras? Ontdek de oplossingen in deze vlekkengids voor buiten.

Lees meer

Je terras onderhouden in de zomer? Enkele tips voor een vlekkeloos resultaat

Je terras onderhouden in de zomer? Enkele tips voor een vlekkeloos resultaat

Ook in de zomer is het nodig om je terras te onderhouden, want mos en onkruid kunnen je terras snel ontsieren. Ga aan de slag met deze onderhoudstips!

Lees meer

Keuzewijzer: 9 bestratingsmaterialen voor je oprit doorgelicht

Keuzewijzer: 9 bestratingsmaterialen voor je oprit doorgelicht

Zoek je het juiste materiaal om je oprit aan te leggen? We lijsten de belangrijkste materialen voor je op met voorbeelden en hun prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag