Natuursteen terras op beton
We willen graag ons terras vernieuwen, hier liggen nu betontegels op die we willen vervangen door natuursteen vloer van 2 cm dik.
De ondergrond is een beton, alles behalve ideaal maar we moeten het er mee doen. Uitbreken kan niet aangezien hieronder al het steenafval van de bouw zit en daarover een beton is gegoten.
Nu weet ik niet hoe ik de vloer moet leggen met betrekking op het opvriezen. De betonplaat ligt naar alle waarschijnlijkheid niet afwaterend. Ik heb 6.5 cm opbouw op het laagte punt en kan naar de woning toe 2-3 cm hoger komen voor afwatering. Mogelijks belangrijk is dat het gaat over een overdekt terras, enkel de buitenste 70 cm worden nat bij (hevige) regen.
Een ervaren vloerder vertelde dat we de vloer hier vol in de mortel kunnen leggen rechtstreeks op de beton. Ik heb hier toch mijn twijfels over. Kan ik eerst een vezelgewapende chape van 3-5 cm aanbrengen met afwatering en hierop een drainagemat lijmen, daarboven dan de vloer vol in de mortel? Of moet ik het volledig anders aanpakken? Een drainagemat en extra lijm kost natuurlijk veel als het niet noodzakelijk is.
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, waarvoor alvast dank!