De EPC-waarde van een appartementsblok, hoe berekend?

3

De EPC-waarde van een appartementsblok, hoe berekend?

Duym
Duym
#Isolatie · 2 jaren geleden

Beste,

Hoe de EPC-waarde van een huis berekend wordt is me vrij duidelijk, maar hoe zit het met een appartementsblok? Het dak van onze blok werd onlangs vakkundig geïsoleerd, dat zit al goed, maar wordt er een splitsing gemaakt tussen de gemeenschappelijke delen en de privatieve delen? Twee van de drie handelszaken op het gelijkvloers, waarvan een verhuurd wordt, hebben niet eens dubbel glas (eigenlijk mag die verhuurder niet meer verhuren, maar dat terzijde). Kan die tekortkoming de EPC-waarde van de hele bouw naar beneden halen?  

Bedankt voor het antwoord

Alle reacties

0
Duym
Duym
0 50 Andere particulier
2 jaren geleden

Hoe de EPC-waarde van een huis berekend wordt is me vrij duidelijk, maar hoe zit het met een appartementsblok? Het dak van onze blok werd onlangs vakkundig geïsoleerd, dat zit al goed, maar wordt er een splitsing gemaakt tussen de gemeenschappelijke delen en de privatieve delen? Twee van de drie handelszaken op het gelijkvloers, waarvan een verhuurd wordt, hebben niet eens dubbel glas (eigenlijk mag die verhuurder niet meer verhuren, maar dat terzijde). Kan die tekortkoming de EPC-waarde van de hele bouw naar beneden halen?  

Bedankt voor het antwoord

0
WOLFFF
WOLFFF
6 52 Andere professioneel
2 jaren geleden

Elk apart appartement heeft zijn eigen EPC. Tenminste als ze elk hun eigen ingang hebben en voldoen aan de voorwaarden van een aparte wooneenheid.

Daarnaast, heb je een aparte EPC voor de gemeenschappelijke delen, daar zitten o.a. dak en (buiten)muren in verwerkt en dit attest heeft dus onrechtstreeks een invloed op het EPC van elke eenheid die in het gebouw zit. Als het dak vernieuwd wordt heeft de hele blok er baat bij. Dat is net zo geregeld zodat niet de bovenbuur er niet alleen voor staat om een dak te verbeteren omdat andere inwoners van het gebouw er tegen zijn omwille van de extra kost. Nu hebben ze er allemaal baat bij.

Het glas van de onderste verdieping heeft geen invloed op uw EPC, enkel dat van de niet residentiële ruimte zelf.

0
Duym
Duym
0 50 Andere particulier
2 jaren geleden

WOLFFF, bedankt. Ik onthou: het glas van de onderste verdieping heeft geen invloed op uw EPC, enkel dat van de niet residentiële ruimte zelf. 

Nog één vraagje als het mag: we gaan een gerechtigde aanspreken om de EPC staten te laten vaststellen. Gelukkig is niemand in onze blok er vies van om geld uit te geven aan verbeteringen, maar dubbel glas laten plaatsen in de drie vensters (deur en rondom twee zijramen) van de onverwarmde inkomhal vinden wij weinig zinvol (de deur gaat er niet minder vaak open en dicht om). Moet dat nu echt? 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag