elektrische vloerverwarming,accumulatie.
capaciteitstarief tof,maar als je accumelatie vloerverwarming hebt,hoe kan je dan pieken vermijden?
elektrische vloerverwarming,accumulatie.
capaciteitstarief tof,maar als je accumelatie vloerverwarming hebt,hoe kan je dan pieken vermijden?
Capaciteitstatief heeft niets met co2 te maken doch met het deels vermijden van investeringen in het verzwaren van het distributienet. Deze extra investeringen zouden hoedanook ook doorgerekend moeten worden.
Nochtans is men in Vlaanderen bezig met het vernieuwen van de hoogspanningsnetten wat ettelijke honderden miljoenen kost. Dat capaciteitstarief zou dus best wel eens een verdoken belasting kunnen zijn om het op kosten van de burger af te wimpelen
elektriciteit is idd niet zonder co2 uitstoot,maar als ik mijn huis verwarm met bv mazout dan wel.
Uiteraard niet maar voor stookolie hoef je geen kabels, transformatorstations, hoogspanningsleidingen ed te bouwen. De transportkosten zitten in die literprijs verrekend.
Dit zou je uiteraard ook kunnen doen met elektriciteit en dat was ooit het geval maar men heeft de beslissing genomen om de distributie (Fluvius, Elias) te scheiden van de elektriciteitskost (Engie, Luminus, Essent, Lampiris,....)
Wat velen bovendien vergeten zijn is dat Fluvius zijn oorsprong heeft in de intercommunales. In Belgie kunnen gemeentes geen directe belastingen heffen en moesten dus op zoek naar andere inkomstenbronnen en dat waren die intercommunales, nu Fluvius.
Is dit duur? In andere landen betaal je dit direct aan de gemeente. Zo heffen de gemeentes in Engeland bv een afhankelijk van de grootte van je gezin, prijs van je huis en gezinsinkomen, en dat zijn bedragen van 100-den tot zelfs over de 1000£ per maand.
Belgen zouden nogal eens verschieten moest de overheid komaf maken met alle indirecte belastingen en vervangen door een directe belasting. Misschien zou men daar eens werk van moeten maken, dan zie je tenminste hoeveel het kost om gemeentes te financieren.
Als je echt accumulatieverwarming hebt, kan je die bovendien even uitschakelen als je bvb elektrisch kookt, waardoor je de pieken vermindert.
Dat zal niet zo eenvoudig zijn, tenzij je 's nachts kookt 😜
En waarom zou dat niet kunnen ?
Accumulatie houdt per definitie toch in dat er warmte opgeslagen/ gebufferd wordt.
Als dat dan even uitstaat is er toch geen probleem, dan gebruik je toch maar de al op voorhand in het systeem opgeslagen warmte gedurende die tijd.
En waarom zou dat niet kunnen ?
Accumulatie houdt per definitie toch in dat er warmte opgeslagen/ gebufferd wordt.
Als dat dan even uitstaat is er toch geen probleem, dan gebruik je toch maar de al op voorhand in het systeem opgeslagen warmte gedurende die tijd.
Dat lijkt me enkel zinvol voor mensen die een levenspatroon hebben waarbij koken samenvalt met de oplaadperiode (22 tot 7u). Kan mij vergissen maar dat lijkt mij een kleine minderheid.
Heeft weinig zin, op een bepaald moment is alles wat ingeschakeld is in dienst en is het kwartuurverbruik relatief hoog.
Persoonlijk vind ik ook dat we gestraft worden, en nog meer omdat in 2028 het "uitsluitend nachttarief" verdwijnt.
Wat het alternatief is weet ik voorlopig niet, ofwel komen ze terug van bepaalde eisen ofwel zal aanpassen veel geld kosten. Dan vraag ik me af wat huurders/verhuurders van woningen/appartementen dan moeten doen?
Dan vraag ik me af wat huurders/verhuurders van woningen/appartementen dan moeten doen?
Uiteraard gaat dat een invloed hebben op de huurprijs, net zoals trouwens de mogelijke herziening van het belastingssysteem voor priveverhuur.
Om een idee te krijgen wat er staat te gebeuren hoef je maar over de grens te kijken.
Een verhuurder gaat geen woning verhuren met een rendement van bv 1%. Vele kleine verhuurders, zeker die met oudere woningen, gaan die verkopen, koopwoningen worden (tijdelijk) goedkoper, tot die markt is opgedroogd, terwijl er tegelijkertijd grotere professionele groepen onstaan, net zoals in NL.
Huurders zijn niet meer in staat om dergelijke huren op te hoesten met als oplossing een algemeen huursubsidiesysteem, net zoals in NL.
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur
Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids
Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!
Download onze gratis zonnepanelengids
Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Wat zijn de aandachtspunten als je zonnepanelen wil plaatsen? Lees meer over de oriëntatie, hellingsgraad en of je een vergunning nodig hebt.
Lees meerActieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje
Lees meerVerlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen