Buitenkant dak isoleren wanneer binnenkant al geïsoleerd is

4

Buitenkant dak isoleren wanneer binnenkant al geïsoleerd is

Yuri
Yuri
#Isolatie · 2 jaren geleden

Graag had ik willen weten waar allemaal op te letten indien ik mijn hellend dak langs buiten zou laten isoleren wanneer de binnenkant van mijn dak al geïsoleerd is.

Specifiek in mijn geval;
Momenteel is mijn dak geïsoleerd met 6cm rockwol aan de binnenkant. Dit zonder dampscherm. Maw. zie je dus de zilver-folie achterkant van de rockwol.

Nu heb ik offerte laten opmaken om de buitenkant van mijn dak te isoleren. Hier zouden dan PIR platen geplaatst worden.

Echter vraag ik mij af of het wel een goed idee is om het dak langs beide kanten in te sluiten met isolatiemateriaal?
Zou ik vochtproblemen kunnen krijgen in mijn dak tussen de oude en nieuwe isolatie?
En/of zal ik misschien een vochtige bovenverdieping kunnen krijgen omdat ik aan de binnenkant geen dampscherm heb?

Lang verhaal kort, waarop moet ik letten bij het langs binnen en buiten isoleren van een hellend dak?

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden

de zilverkleurige kant van uw rotswol is eigenlijk een dampscherm. maar dan moet men wel de overlappende flappen van de verschillende verticale banen nauwkeurig af-tapen met speciale luchtdichtheidstape. en de zijkanten van de laatste baan af-tapen op de muur met bvb Tesco Vana.

in uw geval komen de PIRplaten bovenop de dakstructuur en vormen zo een sarkingdak.

de isolatiewaarden van beide lagen moet men samenstellen.

er zal geen vochtprobleem ontstaan als er geen luchtlaag is tussen de binnenisolatielaag en buitenisolatielaag

0
Yuri
Yuri
0 1 Verbouwer
2 jaren geleden

Bedankt voor het antwoord.

De overlappende flappen zijn niet geplakt, maar vast geniet in mijn geval. Mijn kepers zijn 8cm en er zit 6cm glaswol tussen momenteel. Wel zit er een onderdak achter de glaswol.

Probleem is dat ik bij een groot deel niet meer aan kan omdat deze ruimtes al afgewerkt zijn. Is het erg om de binnenkant zo te laten en om de buitenkant bij te isoleren? Want er gaat wel wat lucht tussen mijn onderdak en 6cm glaswol zitten?

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

dit is een niet gedragen/toegelaten combinatie. 
van zodra er een luchtlaag (die in uw geval geventileerd is) aanwezig is, mag men de buitenste isolatiemateriaal niet in rekening brengen mbt totale isolatieweerstand. 
uitdikken langs binnen is in deze de enige correcte (en zinvolle!) manier. 

dakwerkers stellen altijd sarkingdaken voor omdat dat voor hen gemakkelijk kan geplaatst worden, echter kan je dat zelden goed plaatsen. 
aan de voetbalk zal men nooit de juiste luchtdichtheid voorzien waardoor de thermische prestatie (en sterk gebrek aan winddichtheid) altijd slecht is. 

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

dakwerkers stellen altijd sarkingdaken voor

Dit is een algemeenheid en meestal kloppen die niet, zeker in dit geval. Mijn dakdekker stelde juist voor géén sarkingdak te nemen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag