6

AQARA H1 Switch met of zonder nul draad

stefan
stefan
#Elektriciteit · 2 jaren geleden

https://www.home2link.nl/aqara-smart-wall-switch-h1-with-neutral-single-roc.html

deze 'smart' schakelaar heeft een drie draadsaansluiting. Dezelfde schakelaar zonder neutral, 2 draadsaansluiting.

Nu, een 'domme' enkelpolige schakelaar, heeft 2 draadsaansluiting. Er wordt bij het schakelen 1 draad onderbroken naar ik begrijp? Een 'domme' dubbelpolige schakelaar, heeft 4 draadsaansluiting. Daar worden twee draden onderbroken, zowel de L als de N bij het schakelen. (hoop dat ik het juist zeg)

Nu hoor je mij al afkomen. Stel, ik heb een dubbelpolige schakelaar... Hoe sluit ik deze aan? En hoe gaat dit dan bij eventuele enkelpolige schakelaars.

Indien mogelijk zou ik de 'smart schakelaar' met nul draad willen gebruiken.

Ik veronderstel dat ik hier dingen door elkaar haal (de "derde nul draad") of zo...

Wie kan mij dit uitleggen?

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Wat is nu je bedoeling? 
- Die sensor plaatsen 
- Een enkelpolige schakelaar plaatsen 
- Een dubbelpolige schakelaar plaatsen 

0
stefan
stefan
0 2 Verbouwer
2 jaren geleden

Sensor? 

Ok, ik wil liefst de aqara h1 plaatsen.

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
2 jaren geleden

Lijkt me een drukknop en niet meteen een klassieke schakelaar. 
Een korte druk verbindt even L met L1. Het is geen twee standen schakelaar. 

Is geschikt voor installaties gebaseerd op impulsschakelaars. 

N is noodzakelijk omdat anders het Zigbee deel erin niet werkt. (Voeding electronica erin)

Via zigbee kan je een druk op de knop simuleren vanop afstand. Met bv. een app op je telefoon. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

1) Versie zonder N: Gewoon in serie met de lamp net zoals een enkelpolige schakelaar in het schema hieronder. Fase (bruin) sluit je dus aan op L van die Aquara en van L1 loopt de schakeldraad (zwart) verder naar de lamp

2) Versie met N: Hetzelde maar de N klem op de Aquara verbind je met de nulleider (Blauw). Die moet je uiteraard wel ter beschikking hebben in de doos waar die Aquara sensor komt 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84026/7e07f3bc-4158-4e6f-89f1-9ea0983c1d30.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6d6c4772a5cabc09705c953875b4ff33
0
stefan
stefan
0 2 Verbouwer
2 jaren geleden

Ik denk dat ik verkeerdelijk veronderstelde dat de aqara h1 een dubbelpolige schakelaar is.
Eigenlijk een enkelpolige schakelaar in twee versies beschikbaar: met of zonder nul draad aansluiting.
En aansluiten zoals op uw tekening. (bij die met nuldraad, die ook aansluiten natuurlijk)

bedankt alvast

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
2 jaren geleden

Goed te zien dat je verder kan. Geef je nog een seintje als de schakelaar geïnstalleerd is en naar wensen werkt?

heb je verder plannen met het draadloos gedeelte? Ik veronderstel dat je deze daarom gekozen hebt

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer

“Stop de vaatwasser goed vol en laat natuurlijk drogen”: expert deelt tips om je vaatwasser energiezuinig te gebruiken

“Stop de vaatwasser goed vol en laat natuurlijk drogen”: expert deelt tips om je vaatwasser energiezuinig te gebruiken

We vroegen aan Pascal Tulleneers van Whirlpool hoe je je vaatwasser duurzaam gebruikt en de levensduur van het toestel kan rekken. Enkele tips!

Lees meer

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag