LED-lampen buiten met sensor werken niet naar behoren

4

LED-lampen buiten met sensor werken niet naar behoren

Ivanov
Ivanov
#Elektriciteit · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik heb een probleem met een drietal schriklampen buiten. Het waren voorheen halogeen lampen die ik heb vervangen door LEDs. Elk met een aparte sensor (en aan/uit-schakelaar binnen).

Eentje heeft vanaf het begin niet gewerkt, t.t.z. de lamp 'gloeit' lichtjes.
Een ander heeft in het begin haar werk gedaan, maar geeft het blijkbaar ook telkens op: Na uit- en terug inschakelen (met de knop biinnen) werkt ze even 'normaal' op de sensor, maar dan is het gedaan. Ofwel knippert ze een tijd, ofwel zie ik (bij donker) ook een licht 'gloeiende' lamp.
De derde heeft toch wel zeker een half jaar goed gewerkt op de sensor, maar laat van een tijd geleden hetzelfde probleem zien.

De LEDs zijn niet defect. Gekoppeld zonder sensor lijken ze normaal aan- en uitgezet te kunnen worden.
De eerste lamp hangt aan een eigen kring. De tweede en derde zijn gekoppeld in een andere kring, parallel met elk een sensor dus.

Heeft iemand een verklaring voor het niet goed werken van die LED-lampen?

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Sensor kopen die compatibel is met LED lampen.

Veel van die sensors hebben een triac om de lampen te schakelen of hebben een minimum belasting nodig om de sensor van voldoende spanning te voorzien (tweedraads sensoren) en de stroomafname van een LED-lamp is onvoldoende. Ofwel verander je de sensor (driedraad met relais en geen triac) ofwel plaats je een overbodige gloei- of halogeenlampje parallel 

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Sensor kopen die compatibel is met LED lampen.

Veel van die sensors hebben een triac om de lampen te schakelen of hebben een minimum belasting nodig om de sensor van voldoende spanning te voorzien (tweedraads sensoren) en de stroomafname van een LED-lamp is onvoldoende. Ofwel verander je de sensor (driedraad met relais en geen triac) ofwel plaats je een overbodige gloei- of halogeenlampje parallel 

0
Ivanov
Ivanov
3 74 Verbouwer
2 jaren geleden

Bedankt RodeRidder, relais zijn als ik me niet vergis toch driedraads.
Ik overweeg wel een bijkomende buitenlamp te plaatsen (aparte sensor) en heb dit besteld: https://www.amazon.com.be/gp/product/B018ILTV7A/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&th=1
Is dit compatibel voor LED-lampen als deze:
https://www.sylvania-lighting.com/product/nl-nl/products/0028490/ ?

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Met relais is steeds 3-draads maar een 3-draads is niet gerarandeerd met relais.

Daar staat idd geschikt voor LED maar ik zou er mijn handen niet voor in het vuur durven steken. Best dat je naar de plaatselijke elektrogroothandel gaat en daar een model koopt dat een bewezen compatibiliteit heeft. Die mensen krijgen immers continue feedback van installateurs. 

0
Ivanov
Ivanov
3 74 Verbouwer
2 jaren geleden

Volgens het schema in de handleiding die ik elders heb gevonden is er inderdaad geen sprake van een relais,
https://media.s-bol.com/VnREOMnvYwEB/original.pdf
Heb de bestelling inmiddels geannuleerd en kijk uit naar een sensor met relais of zal me hierover bevragen.
Toch bedankt.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

“Stop de vaatwasser goed vol en laat natuurlijk drogen”: expert deelt tips om je vaatwasser energiezuinig te gebruiken

“Stop de vaatwasser goed vol en laat natuurlijk drogen”: expert deelt tips om je vaatwasser energiezuinig te gebruiken

We vroegen aan Pascal Tulleneers van Whirlpool hoe je je vaatwasser duurzaam gebruikt en de levensduur van het toestel kan rekken. Enkele tips!

Lees meer

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag