4

Hoog gasverbruik appartementsgebouw

vkm24
vkm24
#Verwarming & koeling · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Wij zijn sinds een paar maanden verhuisd naar een groter appartement (+-100m2). Het appartementsgebouw (15 wooneenheden) beschikt namelijk een gemeenschappelijke gasketel waarvan de stookkosten worden verdeeld naargelang het werkelijke warmtegebruik gemeten door calorimeters op de warmtewisselaars in de appartementen. 

Nu was ik eens benieuwd naar wat wij aan gas zouden gaan verbruiken dus besloot ik de calorimeter in de gaten te houden. Hieruit blijkt dat ons verbruik op +-2kwh/graaddag ligt, wat zou neerkomen op 6000-7000 kwh/jaar. Daarna ging ik eens zien naar het totale gasverbruik van de blok in verhouding met het warmtegebruik per wooneenheid.

Hierbij schrok ik toch wel even... De gasafrekening van vorige jaren was telkens +- het warmteverbruik van de appartementen * 3. Ik dacht dat het appartementsblok een efficiente condensatieketel had (volgens epc 95%, bj. 2017). Maar het werkelijk opwekkingsrendement is dus maar +-30%? 

Zou er hier iets mis zijn? Waaraan kan dat extreem lage rendement kunnen liggen? 

Alvast bedankt!

P.S. er zijn geen verwarmde gemeenschappelijke ruimten (buiten het ketelhuis zelf) & alle warmwaterleidingen zijn geisoleerd met rockwool/glaswol pijpschalen

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Kijk, een rendement van 30% zou betekenen dat die ketel 70% van het gas gewoonweg de lucht in blaast, wat bij menig CV installateur hier op dit forum fronsende wenkbrouwen gaat opleveren denk ik. Dat is m.i. totaal onmogelijk tenzij je met een gaslek zou zitten. 

Nu is het best mogelijk dat er een discripantie is tussen de som van alle calorimeters en de algemene gasmeter. Probleem is dat als je de schuldige wil zoeken, je op een of andere manier dit in al die appartementen met een geijkt toestel zal moeten controleren. Gaat geen simpele klus zijn.

Je kan al eens beginnen met jouw calorimeter te vergelijken met dat van een vergelijkbare buur. 

De meter van Fluvius meet trouwens gasdiebiet/volume en geen energie wat een veel betrouwbaardere meting is en dus de kans behoorlijk reduceert dat deze fout zou zitten. 

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Calorimeters zijn notoir voor hun gigantische afwijkingen, vandaar dat de conclusie dat het rendement maar 30% zou zijn fout is. 

Wat de syndicus waarschijnlijk doet is de verhouding van die calorimeters gebruiken om de gasrekening op te splitsen. Meer kan hij of zij ook niet doen, verbruikte gasvolume is immers wat de energieleverancier aanrekent. 

0
vkm24
vkm24
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

Bedankt voor de input. Van de afwijkingen van calorimeters heb ik inderdaad al wel gehoord. Het gaat in dit geval wel over een doorstroom warmtemeter, die de binnen en buitengaande watertemperatuur afneemt en het warmtegebruik dan in verhouding met de doorstroom berekent. Dezelfde apparaatjes die worden gebruikt voor stadsverwarming. Dus niet zo een geval dat op de radiator wordt geplaatst.

Het lijkt mij daarnaast ook gewoon vreemd als ons effectieve verbruik zoveel hoger zou zijn dan gemeten door de warmtemeter. Het is namelijk een goed geisoleerd appartement (weliswaar met veel verliesoppervlakte) en we stoken zelden boven 20C. Volgens EPC zou het jaarverbruik rond de 9mwh zijn, waar we nu wel wat onder zitten (6-7mwh volgens de calorimeter, zonder rekening te houden met het rendement van de gasketel), maar het gasvebruik zou zeker niet zó hoog kunnen zijn lijkt me.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Kijk, een rendement van 30% zou betekenen dat die ketel 70% van het gas gewoonweg de lucht in blaast, wat bij menig CV installateur hier op dit forum fronsende wenkbrouwen gaat opleveren denk ik. Dat is m.i. totaal onmogelijk tenzij je met een gaslek zou zitten. 

Nu is het best mogelijk dat er een discripantie is tussen de som van alle calorimeters en de algemene gasmeter. Probleem is dat als je de schuldige wil zoeken, je op een of andere manier dit in al die appartementen met een geijkt toestel zal moeten controleren. Gaat geen simpele klus zijn.

Je kan al eens beginnen met jouw calorimeter te vergelijken met dat van een vergelijkbare buur. 

De meter van Fluvius meet trouwens gasdiebiet/volume en geen energie wat een veel betrouwbaardere meting is en dus de kans behoorlijk reduceert dat deze fout zou zitten. 

0
vkm24
vkm24
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik ben zelf geen CV installeteur, maar ook bij mij deed het zeker wenkbrouwen fronsen ;) 

Mijn vermoeden is dus ook bijna dat er bij een aantal buren misschien een "probleem" is met de warmtemeter. 

Blijkbaar waren er bij de VME al wel concrete plannen om deze meters te vervangen door digitale exemplaren (vanop afstand uit te lezen) Hopelijk zullen deze dan overal correct worden geinstalleerd (en misschien verzegeld oid?) Ik zal in ieder geval eens wat proberen pushen om daar wat meer werk van te maken.

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Accumulatieverwarming uitgelegd: werking, prijs en toekomst

Accumulatieverwarming uitgelegd: werking, prijs en toekomst

Accumulatieverwarming: hoe werkt het, wat zijn de kosten en welke duurzame alternatieven zijn er? Kom erachter in ons uitgebreide artikel.

Lees meer

Verwarmen met lagetemperatuurradiatoren: slim en comfortabel!

Verwarmen met lagetemperatuurradiatoren: slim en comfortabel!

Ontdek hoe lagetemperatuurradiatoren energie besparen en comfort bieden in combinatie met duurzame verwarmingssystemen.

Lees meer

Wat is de meest ideale temperatuur voor vloerverwarming?

Wat is de meest ideale temperatuur voor vloerverwarming?

Wat is de ideale temperatuur voor vloerverwarming? Hoe snel is vloerverwarming op temperatuur? En wat met de temperatuur ‘s nachts of als je weg bent?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag