4

Uitkraging buiten de bouwzone

Frederikdepauw
Frederikdepauw
#Regelgeving · 2 jaren geleden

We zijn bezig met onze bouwplannen voor een vrijstaande woning met plat dak. We zouden het platte dak boven de gelijkvloers max 1m. uitkragen zoals de foto's in bijlage. 

Om de tuin te maximaliseren zouden we op de grens van de bouwzone bouwen en de overkraging er dus buiten laten vallen.

Mag dit? Ik vind hier nergens een regelgeving over.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84200/screenshot2023-01-11-23-15-56-50a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=79c9c972d63dc4346ae7741c7ae264bchttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84200/screenshot2023-01-11-23-16-56-86be80aec1db9a2b53c9d399db0c602181-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=554d5b4724aad1d6fda68c29acbf2fda

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Dat weet jullie architect toch. 

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
2 jaren geleden

Raadpleeg je architect of je gemeente.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Je overschrijdt de grenzen van de bouwzone... mag dus niet.

Gemeente kan daarvan afwijken voor een beperkte overkraging.

Maar eentje van 1 meter over de bouwzone en dan nog over de ganse gevel ?

Reken maar op opmerkingen en negatief antwoord.

Vraag een haalbaarheid - uitspraak aan bij je gemeente met de bouwplannen. Laat dit door je architect doen.

PS : zeg tegen de gemeente nooit dat de uitkraging over de grens is om de tuin te maximaliseren. Is een contra dixie. En valt onder de noemer lulkoek. Een uitkraging heeft invloed op de waterbalans van de bodem en zorgt voor impakt op beplanting en gazon.

0
Frederikdepauw
Frederikdepauw
0 1 Bouwer
2 jaren geleden

Dat een architect dit zou weten stoelt op een bepaalde regelgeving die ik nergens terug vind, vandaar mijn initiële vraag. 

@Kas: bedankt voor je antwoord. Ik ga akkoord dat we buiten de bouwzone gaan ermee, maar het woonoppervlak blijft erbinnen. In de gesprekken met de bouwfirma voordien lieten ze al weten dat ze die overkraging ook nadien konden doen. 

Door een uitzondering te vragen en de woning naar voor te plaatsen verminderen we de verharde zone vooraan.

Ondertussen dezelfde bevestiging gekregen door de architect, een uitzondering en uitspraak zal aangevraagd worden.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Om de klimaatdoelen te halen wil de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) een verplicht EPC voor alle woningen.

Lees meer

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

De btw voor sloop en heropbouw via een projectontwikkelaar is definitief 6%. De Programmawet van de regering-De Wever kreeg eindelijk groen licht.

Lees meer

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Ontdek de veranderingen die sinds 1 januari 2025 van kracht zijn voor appartementbewoners in Vlaanderen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag