Aan de RodeRidder: Bedankt dat staaft ook mijn vermoeden. Heb gisteren een telefoontje gekregen van Fluvius, en ook daar bevestigen ze mij dit. Alle andere commentaar is leesvoer en niet gericht naar mijn vraag. Absoluut gelijk hoor.
Dal en Piek-tarief zullen nog wel een tijdje bestaan.
Baksteenverwarming?? Ja inderdaad, zot zijn als iemend die nu nog installeert. Volledig akkoord.
Maar vervangen door een andere verwarmngsbron (aka eender welke vorm van warmtepomp) betekent ook dat ik een volledige aanpassing van de isolatiewaarden moet maken Huis dateert van 1984. Spouwmuur isolatie beter dan de huidige, ramen en glas vervangen, vloerisolatie dus ook de vloeren zelf, .... en omdat het dan een grote renovatie wordt moeten ook alle andere "wetstraat" extra voorkeurtje worden gemaakt. Tot een grote waterput?? Dat kost veeeel geld en ik denk niet hier nog meer dan 5 jaar te wonen. Zijn gepensioneerd, $$€€?? Dus zo maar eventjes een lucht-lucht warmtepomp zetten is zowat hetzelfde als een straalkacheltje, dat is ook maar een bijverwarming in deze context. Dat lucht-lucht dingetje zal nogal draaien denk ik.
Capaciteitstarief, daarvoor ga ik nu net die omschakeling maken want ik heb een "inteligent" laadcircuit gemaakt met PLC sturing. En ja Exclusief nacht detectie is makkelijk, er is wel of geen spanning, maar sturing via tijdklok, uitlezen van P1-telegram digitale teller, dit kan allemaal met *mijn* laadcircuit. En in plaats van de voorbije nachttemperatuur te gebruiken zoals laadapparaten het nu doen gebruik ik de "voorspelde dagtemperatuur" door uitlezing van een weerstation en dit mee te verwerken in de netto benodige warmtelading voor die dag.
De energieprijs, al jaren is het exclusief nacht naar omhoog gebracht tot het daltarief en de verlaagde transportkosten zijn ook al jaren niet meer van toepassing. Eigenlijk is er (bijna) geen voordeel meer.
Exclusief nacht betekent ook een afzonderlijke of gescheiden bedrading in de (nieuwe) zekeringkast.
Bij exclusief nachtteller kan ik geen zonnepanelen gebruiken voor de accumulatie (tenzij aanpassing aan de bedrading van de zekeringkast en dan zijn er nog grote vraagtekens over de legaliteit hiervan),...
En als het eventueel interessant is voor een dynamische tarief (ook dat kan ik detecteren met mijn laadcircuit) dan kan dat niet met een exclusief nacht bedrading. Zie tekst hiernet voor.
Nu geloof ik niet (echt) in dynamisch tarief hoor, als de kernergie op een laag pitje staat of weg is, en er is veel wind en veel zon, dan zet men de windenergie en de gascentrales uit en de overcapaciteit is weg en dus ook geen reden voor dynamische sturing bij hoge injectie.
Allemaal goede reacties, maar zonder alle elementen in de zaak is dit niet echt zinvol.
Ik heb denk ik toch wel mijn huiswerk gemaakt heb hierover.
Hoe een simulator het capaciteitstarief kan berekenen dat snap ik niet.
Als al mijn accumulatoren gelijk laden met een totaal vermogen van 13kW gedurende 3 uur, dan is er geen onderuit, 13kWp kwartier is het, maar als die zelfde kachels geladen worden met verminderde stroom en niet over 3 uur maar 9 uur, dan wordt het plotseling 13/3kWpkwartier voor dezelfde warmtelading. Hoe doet een simulator dat??? Niet goed volgens mij. Die kan toch enkel maar een gemiddelde nemen van het totale jaarverbruik en delen door het aantal kwartieren per jaar. Niet?
Enfin mijn vraag werd ergens wel beantwoord. Accumulatietoestellen mogen ook op niet exclusief nachttarief werken, maar op exclusief nachttarief mogen enkel toestellen met een accumulatie worden gebruikt.