1

plaats omvormer

compuloo
compuloo
#Hernieuwbare energie · 2 jaren geleden

Hallo, 

Ik wil zonnepanelen op mijn tuinhuis plaatsen dat 25 m van mijn huis staat . Waar plaats ik dan best de omvormer ? In het tuinhuis of in mijn huis ( vanwaar de kabel vertrekt voor de omvormer ) ? 

Groeten en alvast bedankt 

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Maakt weinig uit, ofwel is de DC kabel langer ofwel de AC kabel. 

1) PV pmvormers zoemen soms een beetje, als je dat stoort zet je hem best buiten bij de panelen. 

2) Een PV omvormers valt uit als de netspanning te hoog wordt. Bij een langere AC kabel heb je dus een ietsie-pietsie meer kans dat dit sneller plaats vindt als er bij jou in de buurt veel PV panelen liggen

3) DC spanning is afhankelijk van de PV opstelling soms hoger als de netpanning. Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom voor hetzelfde vermogen. In dat geval zijn de verliezen dus een ietsie-pietsie lager als de DC kabel het langst is. 

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Einde van de terugdraaiende teller geeft boost aan vraag naar thuisbatterij

Einde van de terugdraaiende teller geeft boost aan vraag naar thuisbatterij

Ontdek hoe de afschaffing van de terugdraaiende teller zorgt voor een groeiende vraag naar thuisbatterijen.

Lees meer

Recordbedrag: zonnepaneeleigenaars betaalden 924.000 euro aan boetes

Recordbedrag: zonnepaneeleigenaars betaalden 924.000 euro aan boetes

Meld je je zonnepanelen te laat aan bij Fluvius? Dan kun je een boete krijgen. Vorig jaar moesten maar liefst 10.900 huishoudens een boete betalen.

Lees meer

Zonnepanelen in de zomer: wel of niet extra reinigen?

Zonnepanelen in de zomer: wel of niet extra reinigen?

Moet je in de zomer je zonnepanelen en omvormer extra controleren? En doe je er goed aan om je zonnepanelen extra te reinigen? Ontdek hoe je het aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag