1

Isolatie rolluikkast

Julian
Julian
#Isolatie · 2 jaren geleden

Ik bots bij de renovatie van mijn huis op verschillende moeilijkheden/vragen wat betreft zonwering. Screens uitvoerig bekeken maar bij het schuifraam blijkt dit alvast geen optie wegens te weinig muuropbouw (26.5 cm dikte nodig en maar 21.5 cm beschikbaar). 

Momenteel zitten er rolluiken in de woning, en afgelopen zomer werd duidelijk dat je door deze te sluiten de woning echt extreem koel kan houden. Dus ik zie de voordelen wel van rolluiken. Nadelen: beperkt of geen zicht, en misschien nog belangrijker: bouwknopen schrikken mij wel wat af. 

Achteraan is zuidoost gericht, vooraan noordwest. Ik speel met het idee om enkel achteraan rolluiken te voorzien, omdat er op deze manier geen onnodige warmteverliezen zijn vooraan, terwijl hier ook niet echt super veel warmte binnenkomt (zon schijnt hier pas binnen in de late namiddag/vooravond) 

Nu, de rolluiken achteraan: hiervoor werd ik Wilms aangeraden, wegens volledig luchtdicht en voorgeïsoleerd. Nu is het zo dat ik deze eigenlijk wel niet mooi vind, en ik me eigenlijk vragen stel of ik de rolluikkast niet beter zelf bouw (iets meer vooruitstekend in de ruimte), zoveel mogelijk voorzie met harde pir/pur platen, en proberen zo luchtdicht mogelijk te maken (pur schuim lijm). Als ik dit zou laten doen ben ik natuurlijk wel niet zeker dat dit goed (luchtdicht, zoveel mogelijk isolatie) wordt uitgevoerd.

Wat denken jullie dat het beste is naar isolatie toe?

Alle reacties

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

U zoekt spijkers op laag water en zit in de totaal verkeerde richting.

Zowel screens als opbouwrolluiken kunnen luchtdicht worden gebouwd en van binnen of buitenuit uit bereikbaar. U vergist zich in de term "opbouwrolluiken". Opbouwrolluiken zijn in vaktermen rolluiken die bovenop een raam staan. Deze kunnen zichtbaar en onzichtbaar worden gebouwd. Bvb raam 1 mtr + roluikopbouw 30 cm in een opening van 1,25 mtr = zichtbaar. Raam 1 mtr en rolluik 30 cm in een opening 1,05 mtr = onzichtbaar alles achter slag. Het steekt dan wel mogelijk binnen in wat verder uit zoals een traditioneel rolluik met gordijnkast. Die gordijn/rolluik kast krijg je nooit 100 % luchtdicht en kan je trouwens nooit zo compact bouwen  Die kasten van Wilms en ook andere leveranciers zijn dat wel. Dat betekent dat u er nadien vanalles kunt mee doen qua binnen afwerking. Zelfde geld voor screenbakken.

opbouwrolluiken met eigen kast (en da tis wat anders dan voorzetrolluiken) met extra binnenafwerking geven beste isolatie en luchtdichtheid.

Waarom denkt u trouwens dat een goede vakman dat niet beter zou doen dan u zelf ? is beetje stigmatiserend niet ?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag