Isolatie rolluikkast
Ik bots bij de renovatie van mijn huis op verschillende moeilijkheden/vragen wat betreft zonwering. Screens uitvoerig bekeken maar bij het schuifraam blijkt dit alvast geen optie wegens te weinig muuropbouw (26.5 cm dikte nodig en maar 21.5 cm beschikbaar).
Momenteel zitten er rolluiken in de woning, en afgelopen zomer werd duidelijk dat je door deze te sluiten de woning echt extreem koel kan houden. Dus ik zie de voordelen wel van rolluiken. Nadelen: beperkt of geen zicht, en misschien nog belangrijker: bouwknopen schrikken mij wel wat af.
Achteraan is zuidoost gericht, vooraan noordwest. Ik speel met het idee om enkel achteraan rolluiken te voorzien, omdat er op deze manier geen onnodige warmteverliezen zijn vooraan, terwijl hier ook niet echt super veel warmte binnenkomt (zon schijnt hier pas binnen in de late namiddag/vooravond)
Nu, de rolluiken achteraan: hiervoor werd ik Wilms aangeraden, wegens volledig luchtdicht en voorgeïsoleerd. Nu is het zo dat ik deze eigenlijk wel niet mooi vind, en ik me eigenlijk vragen stel of ik de rolluikkast niet beter zelf bouw (iets meer vooruitstekend in de ruimte), zoveel mogelijk voorzie met harde pir/pur platen, en proberen zo luchtdicht mogelijk te maken (pur schuim lijm). Als ik dit zou laten doen ben ik natuurlijk wel niet zeker dat dit goed (luchtdicht, zoveel mogelijk isolatie) wordt uitgevoerd.
Wat denken jullie dat het beste is naar isolatie toe?