6

Appartement voor eigen gebruik verhuren

Yannis7272
Yannis7272
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Ik heb een eigen appartement aangekocht en door omstandigheden wens ik dit voor 6m - max 2 jaar te verhuren (reisplannen).

In principe moet je dit aan je bank melden voor een hypotheekherberekening anders riskeer ik blijkbaar een publieke verkoop. (kleine kans weliswaar in de praktijk als ik mijn hypotheek gewoon netjes blijf betalen).

In mijn kredietcontract zie ik in puntje 13 inderdaad dat de rechter de ontbinding kan bevelen ten laste van de consument als het woningkrediet wordt aangewend voor een ander doel dan het door de consument opgegeven doel.
In puntje 2 van het kredietcontract zie ik het doel van het woningkrediet wordt aangegeven als aankopen bouwgrond en bouwen appartement

Mag ik daaruit opmaken dat ik mijn appartement mag verhuren? Volgens mijn notaris alvast wel, al gaf die aan om het nog even te dubbelchecken met mijn bank. Maar daar maak ik liever geen slapende honden wakker uiteraard.

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Maar daar maak ik liever geen slapende honden wakker uiteraard.

wanneer een hond wakker schrikt zal hij vernijniger reageren. Dus even informeren wat de voorwaarden zijn. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Zie niet in waarom je je pas aangekocht appartement niet zou mogen verhuren.

Enigste zou kunnen zijn dat je bijkomende registratierechten moet betalen als je aan verminderd tarief hebt aangekocht omdat je niet meer aan de voorwaarden van domiclillie voldoet...

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Die clausule heeft niets met verhuren te maken maar met het feit dat de interestvoet enkel geldt voor de aankoop van vastgoed en niet bv een auto, keuken of jacht. Daarvoor gelden persoonlijke leningen met veel hogere interestvoeten. 

Meer hoef je daar niet achter te zoeken. 

0
Yannis7272
Yannis7272
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

Die clausule heeft niets met verhuren te maken maar met het feit dat de interestvoet enkel geldt voor de aankoop van vastgoed en niet bv een auto, keuken of jacht. Daarvoor gelden persoonlijke leningen met veel hogere interestvoeten. 

Meer hoef je daar niet achter te zoeken. 

Bedankt voor jouw reactie! Kan jou helemaal volgen. Maar ik dacht dat er ook een andere interestvoet werd gekoppeld aan vastgoed voor eigen gebruik dan aan vastgoed voor verhuur. Aangezien de inkomsten bij verhuur minder zeker zijn dan als je er zelf in woont. Als je een hypotheekkrediet online berekent wordt er meestal ook gevraagd of het de eerste woning is/eigen gebruik of niet.
0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden
Aangezien de inkomsten bij verhuur minder zeker zijn dan als je er zelf in woont. Als je een hypotheekkrediet online berekent wordt er meestal ook gevraagd of het de eerste woning is/eigen gebruik of niet.

Die redenering volg ik niet echt. Jouw inkomen is nu precies hoger vanwege die huur, tenzij dit niet het volledige verhaal is. 

0
Yannis7272
Yannis7272
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden
Aangezien de inkomsten bij verhuur minder zeker zijn dan als je er zelf in woont. Als je een hypotheekkrediet online berekent wordt er meestal ook gevraagd of het de eerste woning is/eigen gebruik of niet.

Die redenering volg ik niet echt. Jouw inkomen is nu precies hoger vanwege die huur, tenzij dit niet het volledige verhaal is. 

Ja, snap ik helemaal. Ik verwijs er eigenlijk mee naar dit artikel waar aangegeven wordt dat het eigenlijk bijna nooit toegelaten wordt. https://www.financieelfit.nl/mag-ik-mijn-koopwoning-verhuren/ Het betreft hier wel Nederland. Belangrijk detail. :-)
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag