4

EPC verlopen huurpand

Lisavr___
Lisavr___
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Hallo allemaal, 

Ik heb recent een contract voor huurpand via immo ondertekend, maar de EPC waarde bepaling was echter verlopen.

Wat is de kans dat een EPC klasse B van 2013, in 2023 EPC D of slechter wordt door de strengere maar regelen? Het enige wat in de tussen tijd verbouwd is, is dat er nieuwe ramen zijn gestoken.

Is er enige wetgeving omtrent het verlopen van EPC voor huurpand, als huurder om te eisen dat dit EPC attest wordt vernieuwd? 

Alvast hartelijk bedankt!

Groeten, 

Lisa

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Stel je de vraag wat win je bij een nieuw EPC-attest voor dat je daar naar gaat vragen. 
Wanneer het attest inweze de zelfde uitkomst heeft (wat je zo beetje aangeeft, daar er niet veel veranderd is), wat heb je daar dan (je hebt immers onder deze omstandigheden de huur overeenkomst getekend). Een verhuurder op extra kosten, dat lijkt mij geen voordeel. 

Qoute:"Wat is de kans dat een EPC klasse B van 2013, in 2023 EPC D", dat is ook gekend zonder nieuw attest

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het verhuren van een pand aan een nieuwe huurder zonder geldig EPC is strafbaar. Daar staan boetes op tot 5000€. 

wanneer het EPC verlopen is, kan de huurprijs ook niet geïndexeerd worden. 
er moet enkel een geldig EPC zijn bij aanvang verhuur: huurder kan dit nadien niet afdwingen. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Wat is de kans dat een EPC klasse B van 2013, in 2023 EPC D of slechter wordt door de strengere maar regelen.

De kans is klein dat dit gebeurt. 

Wat jij wil doen schaadt het vertrouwen van de verhuurder en dat is uiteindelijk altijd in jouw nadeel. Niet doen dus.

Als de huurbetalingen zwaar zijn best met de verhuurder gaan praten. De meeste verhuurders staan daar voor open je tenminste eerlijk en realistisch bent. 

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste Lisa,

1) een verhuur zonder een geldig EPC is verboden. Straf dat de makelaar dat niet gezien heeft (of het was nog wel geldig op het moment van de start van de huur, dan is er geen probleem).

2) een EPC dat al klasse B was in 2013 en er dan nog nieuwe ramen zijn gestoken, gaat altijd ofwel klasse B blijven of zelfs A worden. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. De EPC's zijn gewoon wat nauwkeuriger geworden gedurende de jaren. De score verslechteren kan dat nooit. Het is dus zowiezo een zuinig appartement..

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Huurwoningen met een slecht EPC verdwijnen vanaf 2030 van de huurmarkt

Huurwoningen met een slecht EPC verdwijnen vanaf 2030 van de huurmarkt

Vanaf 2030 mogen huurwoningen met een slecht EPC-label niet meer verhuurd worden. Minister van Wonen wil zo verhuurders stimuleren om te renoveren.

Lees meer

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

De regering hervormt de btw op sloop en heropbouw. Vanaf 1 juli 2025 betaal je 6% btw als je koopt via een projectontwikkelaar of sleutel-op-de-deur.

Lees meer

Komt er in Vlaanderen een dynamisch capaciteitstarief?

Komt er in Vlaanderen een dynamisch capaciteitstarief?

Komt er een nieuw dynamisch capaciteitstarief? Energie-expert verwacht aanpassingen die piekverbruik afstraffen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag