3

Zoneregeling vloerverwarming

Julian
Julian
#Verwarming & koeling · 2 jaren geleden

Dag allen

Voor mijn renovatie zal ik beneden in de keuken, toilet en living vloerverwarming voorzien. Nu ging ik er van uit dat ik dit gemakkelijk zou kunnen regelen in twee zones (toilet en keuken 1e zone, living de 2de zone). De achterliggende redenering is dat ik tijdens de week voornamelijk de keuken warm genoeg zou willen (vooral 's ochtends is het niet belangrijk dat de living echt warm is), dan kan de keuken bv. op 20 °C ingesteld staan en de living op 17°C. 'S avonds zou ik met een klein houtkacheltje dan wat bijstoken in de living. (Boven komen met verloop van tijd ventilo-convectoren, badkamer IR paneel).

Nu merk ik dat zo'n zoneregeling eigenlijk niet standaard is bij vloerverwarming (alles-of-niets verhaal als ik het zo versta), maar dat er wel systemen bestaan zoals de evohome. Zijn er hier mensen met ervaring met dergelijke systemen? 

Verder zit ik ook nog met een condensatieketel, ben pas van plan binnen enkele jaren over te stappen op warmtepomp. Daarvan las ik dat het een probleem kan vormen als de ketel zijn warmte niet kwijt kan bij bv. enkel in de keuken de vloerverwarming aan (ketel is een De Dietrich MCA 35 als ik me niet vergis)?

Elke input wordt geapprecieerd!
Julian

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/85171/3359019156052706447995898100716021732174161n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3cceb9863ceb5d7d6f0b0eab82414015

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden

zelf zal ik ook de Evohome installeren voor zoneverwarming. en snap niet dat dit nauwelijks toegepast wordt en zo weinig merken dat aanbieden. hoewel men al jaren de mond vol heeft van besparen, fijnregelen en automatisering.

of deze ketel zijn warmte kwijt kan weet ik niet. weet je tot hoeveel kW die kan moduleren? moet toch in uw Installatiehandleiding of misschien zelfs op de ketel staan. ofwel Google voor kenmerken/specificaties of bel effen naar Vanmarcke die importeur is van dit merk 

klein houtkacheltje vind ik wel om meerdere redenen geen goed idee. nog liever de goedkoopste pelletkachel: veel minder roet en schoorsteenvegen, erg snel deze verwarming opstarten, vele malen minder fijnstof, vollediger verbranding en daardoor veel minder asafval en vuiligheid 

0
Julian
Julian
0 33 Verbouwer
2 jaren geleden

Dag Carl,

De ketel is een modulerend model, volgens instructieboekje levert deze voor verwarming tussen 7,1 en 34 kW bij aardgas H (G20) en 5,9 - 28,2 bij aardgas L (G25) en dit bij regime 80/60 °C, dit gezegd zijnde weet ik niet hoe het vermogen afneemt bij een stookregime van 30/35 °C. 

Leuk om te lezen dat je dit ook wilt toepassen! Maar je hebt dus zelf nog geen ervaring hiermee? Ik heb eigenlijk bewust gekozen om de keuken en living niet volledig open te trekken (zijn nog steeds 2 aparte ruimtes, gewoon grotere doorgang in glas) net omdat het me zinloos leek om beide ruimtes te verwarmen, zeker bij uithuizig werken. Nu kom ik inderdaad tot de vaststelling dat de zoneregeling niet vaak toegepast wordt (onbekend is onbemind?). Vroeg me dus af of er ergens addertjes onder het gras zitten. 

Wat betreft de kachel: ik zou gaan voor een ecodesign model die de rookgassen een tweede maal verbrandt voor een volledigere verbranding. Ik besef dat er meer fijn stof en CO2 uitgestoten wordt. Initieel wou ik inderdaad de shift maken naar een pellet kachel, maar ik wil toch graag een houtkachel en omwille van de volgende redenen:

Ik vind quasi alle de pelletkachels gewoon spuuglelijk. 

Ik ben van plan om zelf wat aan houtbewerking te doen. Dit gaat onvermijdelijk gepaard met afvalhout.

Voor mij is een kachel aansteken een ritueel (zit er van kindsaf aan ingebakken), ik kan enorm genieten van dit hele proces. 

Ik sta nogal kritisch tegenover pellets: deze zijn zogezegd gemaakt van houtafval, maar wat weinig mensen beseffen is dat er ook al bossen speciaal voot aangeplant worden. Bovendien kan ik niet zelf voor pellets zorgen (ik kan wel vrienden en familie hun bomen snoeien als win-win situatie, dan blijft het hout ook veel lokaler). 

Ik heb dus wel de pro's en contra's afgewogen... Dit is denk ik de enige keuze bij mijn verbouwing waar ik niet per sé voor milieuwinst ga (al ben ik vrij zeker dat een pelletkache EN een houtkachel niet super zijn voor het milieu en onze leefomgeving) 

0
dienderken
dienderken
6 68 Andere particulier
2 jaren geleden

Er bestaan wel degelijk eenvoudige manier om aparte zones te hebben bij vloerverwarming. Gewoon een regelventiel dat op de collector wordt geplaatst en dat wordt aangestuurd door een aparte thermostaat voor die zone. 

zie bvb https://www.verwarmenperkamer.nl/zoneregeling/vloerverwarming

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

CO-vergiftiging vermijden: is jouw woning veilig genoeg?

CO-vergiftiging vermijden: is jouw woning veilig genoeg?

Met de winterkou duikt de stille moordenaar koolmonoxide weer op, waardoor het risico op CO-vergiftiging toeneemt. Hoe kan je jezelf beschermen?

Lees meer

Lucht-luchtwarmtepomp: werking, prijs, onderhoud en voordelen

Lucht-luchtwarmtepomp: werking, prijs, onderhoud en voordelen

Van de werking, over de voor- en nadelen, tot het onderhoud en de prijs van een lucht-luchtwarmtepomp: we lijsten alles voor jou op!

Lees meer

Verwarmen met lagetemperatuurradiatoren: slim en comfortabel!

Verwarmen met lagetemperatuurradiatoren: slim en comfortabel!

Ontdek hoe lagetemperatuurradiatoren energie besparen en comfort bieden in combinatie met duurzame verwarmingssystemen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag