3

Vervanging accumulatoren?

Sander 3G
Sander 3G
#Verwarming & koeling · 2 jaren geleden

Is het interessant om accumulatie verwarming te vervangen door een alternatief, aangezien het goedkopere nachttarief niet meer bestaat?

Ik dacht aan inertie radiator, infrarood? Vloerverwarming is geen optie.

Er liggen zonnepanelen, en een exclusieve nachtteller.

Groeten

Alle reacties

0
mbbs1024
mbbs1024
14 175 Andere particulier
2 jaren geleden

Als het goedkope nachttarief niet meeer bestaat, lijkt me eenvoudiger om je bestaande verwarming door middel van een schakelklokje tijdens de dag te laten werken, op die manier krijgen ze gedeeltelijk stroom van je zonnepanelen.
Een andere elektrische verwarming is niet efficiënter dan de elektrische verwarming die je nu hebt, en verbruikt dus evenveel.
Een beter alternatief zou een airco kunnen zijn, die haalt het grootste gedeelte van de geproduceerde warmte uit de buitenlucht, waardoor je een stuk minder stroom zal gaan verbruiken, en als bijkomend voordeel ook nog in de zomer op erg warme dagen kan gaan koelen, op de stroom van je zonnepanelen.

De elekriciteitsprijs bestaat uit echter uit verschillende delen, de prijs voor de elektriciteit, netwerkkosten om de elektriciteit tot bij jou te krijgen, en belastingen.
Het is de vermindering op de netwerkkosten bij nachttarief die verdwijnt, er zijn nog elektriciteitsleveranciers die een lagere prijs aanrekenen gedurende de nacht, bekijk ook eens op mijn energie of dat nog interessant kan zijn voor jou of niet.

0
Infrarood
Infrarood
0 1 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik heb mijn gasgestookte centrale verwarming vorig jaar vervangen door infraroodpanelen in de ganse woning. Ik verbruikte 12000kW gas per jaar, nu verbruik ik 5200kW elektriciteit.  Het grote voordeel is dat je enkel de ruimtes die je in gebruik hebt opwarmt en bij mij laat ik de rest op 16°C staan.  Door de stralingswarmte is het redelijk snel (10 à 20minuten) aangenaam warm.  Ik zet het infraroodpaneel in de badkamer (wandpaneel 1200W) 10 minuten voordat ik de badkamer gebruik, op.  Na 10 minuten staat de thermostaat op 17°C maar doordat je de straling reeds goed voelt, is het reeds aangenaam in de badkamer.  Na met twee douchen en andere badkameractiviteiten (max 30 minuten) zet ik het paneel terug af en dan staat de thermostaat op 19°C.  En ik ben een koukleum.      

0
LaurentDhont
LaurentDhont
0 3 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste, 

Ik heb hier recent een oplossing voor ontwikkeld, ideale oplossing voor accumulatoren. Neem gerust contact op indien interesse!

Variable energiecontracten.
Deze relatief "nieuwe" contracten volgen de energiebeurs van uur tot uur. Daarom hebben wij een systeem ontwikkeld dat hier gebruik van maakt waar door je maandelijks een hoop geld kan besparen.

Hoe kan je een variable energiecontract gebruiken om geld te besparen?
Indien de grootgebruikers aan staan op de goedkoopste uren wordt de prijs van dat uur gebruikt om uw factuur te berekenen. Dit is natuurlijk manueel niet haalbaar om constant verbruikers aan/uit te zetten op bepaalde uren (tenzij je werkloos en slaaploos bent).

Onze oplossing heeft dit geautomatiseerd, geef aan welke apparaten
je (dagelijks) wilt aanzetten, denk aan elektrische verwarming, boilers, batterijen, vaatwassen, ... en voor hoe lang deze moeten aan staan. Elke dag wordt er een schema berekend op basis van de apparaten
en de energiebeurs.

Voorbeeld:
De accumulatieverwarming van de Badkamer moet 378 minuten aanstaan bij een gemiddelde buitentemperatuur van 0 graden Celsius, alsook wil ik dat de badkamer tot 20 graden Celsius wordt verwarmd.
Dit apparaat wordt in dit geval toegevoegd als een dynamisch apparaat (in onze oplossing) dat rekening houdt met de gemiddelde buitentemperatuur van de dag zelf, je kan hier zo ver in gaan als je wilt.

Zo zien we dat de vereiste minuten AAN dynamisch worden aangepast op basis van de gemiddelde buitentemperatuur, stel dat de gemiddelde buitentemperatuur morgen 10 graden Celsius is zal de badkamer gedurende 189 minuten aan staan.
Elke dag worden de energietarieven voor morgen opgehaald en wordt er een slim schema samengesteld rekening houdend met de maximum capaciteit die u zelf instelt.

U geeft zelf aan welke apparaten en met welke voorwaarden u met onze oplossing wilt gebruiken en dit kan op maat aangepast en geïnstalleerd worden.
Indien u interesse of vragen heeft aarzel zeker niet om ons te contacteren! Ook al is het maar om te kijken of u dit zou kunnen gebruiken bij u thuis. laurent@ldit.be

Het gaat natuurlijk veel verder dan wat hier beschreven staat maar ik wou het simpel en eenvoudig houden.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je woning verwarmen met een kachel of haard? Ontdek welke mogelijkheden je hebt

Je woning verwarmen met een kachel of haard? Ontdek welke mogelijkheden je hebt

Je woning gezellig verwarmen doe je met sfeermakers als kachels en haarden. Van brandstof over werking tot prijs en onderhoud: ontdek onze complete gids.

Lees meer

Hou de warmte buiten met deze 10 frisse tips

Hou de warmte buiten met deze 10 frisse tips

Warmt je woning op door de zomerse temperaturen? Door de warmte buiten te houden kan je het in huis een aantal graden laten zakken. We geven je 10 tips.

Lees meer

Hoe goedkoper verwarmen? “Flexibel verwarmen met warmtepompen is de toekomst”

Hoe goedkoper verwarmen? “Flexibel verwarmen met warmtepompen is de toekomst”

Flexibel verwarmen met je warmtepomp is volgens energie-expert Sam Hamels van UGent de toekomst. Het kan een manier zijn om goedkoper te verwarmen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag