4

Lek dakdoorvoer plat dak

DavidVDW
DavidVDW
#Dak · 2 jaren geleden

Beste,

onze dampkap heeft een motor die op ons plat dak staat in een RVS behuizing.

In bijlage enkele foto's en een schetsje hoe dit juist in mekaar zit. Er gaat een PE buis diam 250mm helemaal door het dak, waarin de flexibel van de dampkap zit die naar de motor gaat. Op de PE buis zit een PVC bocht van diam. 250, die verbonden is met de RVS-behuizing. 

Laatst met een zeer hevige regenbui kreeg ik wat water binnen door het plafond, volume ongeveer een half glas. Langs de verbinding tussen PE en PVC buis kan geen water, want is gemoft en zit 10 cm hoog boven dak.

Bij nazicht op het dak, merkte ik dat de aansluiting van de EPDM (Mastersystems) met de PE buis over een cm of 10 enkele mm's openstond. Ik heb meteen de dakwerker verwittigd en deze komt in principe morgen. Ik heb voorlopig dichtgemaakt met TEC7.

Enkele bedenkingen hierbij :

- kan je EPDM goed aansluiten op een PE buis? Het lijkt mij een SDR11 buis, dus wel geschikt voor te lassen ? Deze constructie is gebouwd in 2013 en heeft tot hiertoe goed gewerkt. Ik denk wel dat de opstaande rand van de EPDM iets hoger mag.

- ik heb nu onlangs maar die waterschade gezien. Mijn zorg is hierbij dat het mogelijk is dat er reeds langere tijd die opening is waardoor water naar binnen is gesijpeld maar dat dit moeilijk te controleren valt, omdat die doorvoer op het hoogste punt van ons dak zit. 

Het eventueel ingesijpelde water kan zich (via de isolatie) op het dampscherm verspreiden naar de laagste punten van het dak. Dit kan ik dus niet zien.

Voordeel dan weer, gezien het lek zich ook op het hoogste punt situeert, loopt het regenwater eigenlijk weg van het lek. Dus in die zin kan het zijn dat er niet zo veel insijpeling was maar nu net met die hevige bui. Het lek situeert zich ook onder de PVC bocht dus is enigszins beschermd.

Raar vind ik dan ook dat het water ook het dampscherm gepasseerd is naar binnen. Nochtans goed aangebracht naar mijn mening (zie ook foto in bijlage)

Mocht er water tussen dampscherm en eindlaag zitten, in hoeverre is dit schadelijk ?

Ik vermoed dat dit water niet kan verdwijnen door verdamping, gezien tussen 2 quasi 2 luchtdichte lagen.

Iemand ervaringen met deze zaken ? 

Graag jullie advies !

mvg

David Van De Wiele

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/85441/dsc1221-4.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2c024f40241be263ab397fe446cd1dd7https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/85441/20230331104336-5.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d95cf0d2cac50a0c7f927f10e482f030https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/85441/20230331104416-5.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6d3d21ba6fed5a7467f3794a1131f297

Alle reacties

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
2 jaren geleden

Op of aan PE valt niet te lijmen .

0
Ridgid
Ridgid
3 49 Andere professioneel
2 jaren geleden

Op of aan PE valt niet te lijmen .

Dat hoeft in deze ook niet. 

0
Ridgid
Ridgid
3 49 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste,

onze dampkap heeft een motor die op ons plat dak staat in een RVS behuizing.

In bijlage enkele foto's en een schetsje hoe dit juist in mekaar zit. Er gaat een PE buis diam 250mm helemaal door het dak, waarin de flexibel van de dampkap zit die naar de motor gaat. Op de PE buis zit een PVC bocht van diam. 250, die verbonden is met de RVS-behuizing. 

Laatst met een zeer hevige regenbui kreeg ik wat water binnen door het plafond, volume ongeveer een half glas. Langs de verbinding tussen PE en PVC buis kan geen water, want is gemoft en zit 10 cm hoog boven dak.

Bij nazicht op het dak, merkte ik dat de aansluiting van de EPDM (Mastersystems) met de PE buis over een cm of 10 enkele mm's openstond. Ik heb meteen de dakwerker verwittigd en deze komt in principe morgen. Ik heb voorlopig dichtgemaakt met TEC7.

Enkele bedenkingen hierbij :

- kan je EPDM goed aansluiten op een PE buis? Het lijkt mij een SDR11 buis, dus wel geschikt voor te lassen ? Deze constructie is gebouwd in 2013 en heeft tot hiertoe goed gewerkt. Ik denk wel dat de opstaande rand van de EPDM iets hoger mag.

- ik heb nu onlangs maar die waterschade gezien. Mijn zorg is hierbij dat het mogelijk is dat er reeds langere tijd die opening is waardoor water naar binnen is gesijpeld maar dat dit moeilijk te controleren valt, omdat die doorvoer op het hoogste punt van ons dak zit. 

Het eventueel ingesijpelde water kan zich (via de isolatie) op het dampscherm verspreiden naar de laagste punten van het dak. Dit kan ik dus niet zien.

Voordeel dan weer, gezien het lek zich ook op het hoogste punt situeert, loopt het regenwater eigenlijk weg van het lek. Dus in die zin kan het zijn dat er niet zo veel insijpeling was maar nu net met die hevige bui. Het lek situeert zich ook onder de PVC bocht dus is enigszins beschermd.

Raar vind ik dan ook dat het water ook het dampscherm gepasseerd is naar binnen. Nochtans goed aangebracht naar mijn mening (zie ook foto in bijlage)

Mocht er water tussen dampscherm en eindlaag zitten, in hoeverre is dit schadelijk ?

Ik vermoed dat dit water niet kan verdwijnen door verdamping, gezien tussen 2 quasi 2 luchtdichte lagen.

Iemand ervaringen met deze zaken ? 

Graag jullie advies !

mvg

David Van De Wiele

Waarom laat je dit niet via verzekering door een deskundige opsporen?

het onderzoek van een lekkend dak wordt door de meeste polissen niet terugbetaald, maar de gevolgschade wel. 
zo weet je tenminste wat en hoe en wat er beschadigd is. 

Ps: geen foto's te zien ?

0
DavidVDW
DavidVDW
0 3 Verbouwer
2 jaren geleden

Ik krijg die foto's niet geüpload ... weet niet hoe het komt.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/85449/20230331104416-5.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1e649ce26fa51895e48f883689d21635
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Wil je een houten dakbedekking of een dakconstructie uit hout? Lees meer over de houtsoorten en prijs voor een moderne of landelijke architectuur.

Lees meer

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Een warm dak is de populairste methode om een plat dak te isoleren. Maar hoe is zo’n dak opgebouwd en hoe kies je het geschikte isolatiemateriaal?

Lees meer

Wat kost een dakgoot?

Wat kost een dakgoot?

Dakgoten vind je in verschillende materialen, met elk hun troeven en nadelen. En uiteraard: een grote impact op de kostprijs. Wat kost dat nu eigenlijk?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag