Wat heeft voorrang: bouwvergunning of verkavelingsvoorschriften?

3

Wat heeft voorrang: bouwvergunning of verkavelingsvoorschriften?

JMG1697
JMG1697
#Terras en oprit · 2 jaren geleden

Wij hebben onze bougrond 5 jaar geleden gekocht binnen een verkaveling van 6 huizen, 2 jaar geleden hebben wij een bouwvergunning aangevraagd die ook is goed gekeurd. 

Nu waren wij onze oprit aan het plaatsen waarbij wij boordstenen tot de rooilijn hadden geplaatst. Onze buurman van 2 huizen verder (die ook behoord tot de verkaveling) heeft ons aangewezen dat wij onze boordsteen niet mogen plaatsen tot de rooilijn omdat dit zo op de verkavelingsvoorschriften staat. Op de verkavelingsvoorschriften staat er dat langs de rooilijn over de 6 percelen een levende haag moet geplaatst worden en dan alle opritten enkel toegankelijk is via onze oprit. Maar hedendaags is hun oprit gewoon via het straat toegankelijk.

Nu ben ik mijn bouwvergunning gaan opzoeken en heb ik de inplantingsplan gevonden. Hier kunnen we duidelijk zien dat ik struiken en boordsteen langs mijn buur zijn kant zou plaatsen. Deze plan werd toen ook goedgekeurd.

Mag ik mijn boordsteen plaatsen tot de rooilijn?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
2 jaren geleden

Ben vrij zeker dat de verkavelingsvoorschriften primeren.  Je kan een wijziging vragen maar daarvoor moet de hele buurt tekenen voor akkoord: omslachtige procedure.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
2 jaren geleden

Staat er nergens vermeld welk van de twee voorrang heeft? In welk van de twee is het het duidelijkst omschreven? Als er discussie is heeft de provincie altijd het laatste woord, dus je zou eerst je gemeente kunnen raadplegen als je er daar niet niet uikomt je provincie.

Lijkt me weer een rare buur, waarom moeilijk doen als hij toch via de straat op zin oprit kan?

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Wat is de functie van deze boordstenen ?

Worden die gebruikt om de oprit op te sluiten?

Of dient deze om de tuin rondom af te boorden voor ... ( rede)

Je vraagstelling is onduidelijk en ik vermoed omdat je het begrip rooilijn niet kent.

Bijkomend staan de borduurs loodrecht op de rooilijn en op privegrond? 

Of staan ze evenwijdig over gans de breedte van het perceel met de rooilijn?

Rooilijn is de grens tussen privegrond en openbaar domein ( dus de staat) rooilijnen liggen vooraan het perceel en tegen de straat aan. Dit openbaar domein kan bestaan uit straat, fietspad, voetpad, parkeerstrook, berm ( niet altijd alles aannwezig) en dan pas je eigendom.

Bijkomend staan de borduurs loodrecht op de rooilijn en op privegrond? 

Of staan ze evenwijdig over gans de breedte van het perceel met de rooilijn?

Je mag steeds een toegang voorzien van openbaar domein naar je perceel maar dit is wettelijk beperkt tot een breedte van 3 meter voor de wagen(oprit) en 1.50 voor het pad naar de voordeur. Dit houdt in dat je dus wel degelijk voor de oprit op openbaar domein borduurs mag gebruiken. 

Opgelet het kan zijn dat de gemeente verplicht om 1 uniforme verharding te gebruiken 2 dat de werken uitgevoerd worden door de gemeente aannemer.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je terras inrichten? Tips voor het perfecte terras

Je terras inrichten? Tips voor het perfecte terras

Op je terras kan je heerlijk genieten, tafelen of relaxen. Het is dus fijn als je je terras slim kan inrichten. Ontdek onze tips voor het perfecte terras.

Lees meer

Een terras op maat: van materialen en prijs tot verwarming en inrichting

Een terras op maat: van materialen en prijs tot verwarming en inrichting

Welke materialen zijn er voor je terras? Hoe onderhoud je je terras? Wat bepaalt de prijs en hoe leg je het zelf aan?

Lees meer

Een zonneluifel of terrasoverkapping? Zo maak je de juiste keuze voor je terras

Een zonneluifel of terrasoverkapping? Zo maak je de juiste keuze voor je terras

Wil je meer genieten van je terras maar twijfel je nog tussen een zonneluifel en een terrasoverkapping? Ontdek hoe je slim kiest!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag