Zonnepanelen delen in 1 gebouw
We zouden graag zonnepanelen plaatsen op het dak van een appartementsgebouw en deze energie delen met alle eigenaars.
Zie ook https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/delen-en-verkopen-van-energie/energiedelen-in-1-gebouw
De zonnepanelen installatie wordt aangesloten op de gemeenschappelijke meter met een jaarverbruik van 4800 kWh. Iedereen beschikt over een digitale meter.
Ik heb reeds enkele offertes voor het plaatsen van 15 zonnepanelen met een jaaropbrengst van 4800 kWh. Dit dekt enkel het verbruik van de gemeenschappelijke delen. Volgens de offertes wordt het eigen verbruik geschat op 30% (1500 kWh). Ik vraag mij af waarom er in de offerte voorgesteld wordt om meer zonnepanelen te plaatsen dan het eigen verbruik? De inkomsten via injectie zijn namelijk beperkt.
De bedoeling is om de energie te delen met 9 eigenaars en het lijkt mij dan aangewezen om zoveel mogelijk zonnepanelen te plaatsen op het dak. Ik heb reeds een offerte voor 30 zonnepanelen (maximaal te plaatsen op het dak). De jaaropbrengst bedraagt 9600 kWh. Bij energiedelen is er geen injectievergoeding en wordt het overschot aan zonne-energie van de gemeenschappelijke delen verdeeld over de eigenaars volgens een vooraf bepaalde verdeelsleutel door Fluvius.
De kostprijs van het overschot voor de eigenaars bedraagt enkel de btw en netkosten (zonder energiecomponent). Volgens de website van de vreg zou dit bijvoorbeeld voor de gemiddelde kostprijs per kWh in februari 2023 ongeveer 0,13 € per kWh zijn ipv 0,42 € per kWh.
In de veronderstelling dat we kiezen voor een verdeelsleutel waarin iedere eigenaar zijn gelijke deel krijgt toegewezen hoeveel zonne-energie kan iedere eigenaar dan maximaal verbruiken? Is dit dan de jaaropbrengst gedeeld door het aantal eigenaars + 1 (gemeenschap): 9600 kWh / 10 = 962 kWh?