Asbestattest - inventarisatie type 0 - zonder staalafnames

4

Asbestattest - inventarisatie type 0 - zonder staalafnames

BouwerVerbouwer4
BouwerVerbouwer4
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Telkens ik voor een offerte vraag voor een asbestattest, krijg ik een offerte met staalafnames. Ik vraag me af of dit echt moet, want ik kan terugvinden op de site van vlaanderen dat ik als huiseigenaar een staalafname mag weigeren. Dat betekent dan wel dat als er een vermoede is, het als asbest wordt bestempeld.

Maar ik kan dus precies niemand vinden die bij mij een asbest inventarisatie wilt doen zonder staalafnames.

Ben ik hier de enige in? Dit scheelt ook wel in kostprijs, want zonder staalafnames moet er ook geen labo onderzoek gedaan worden.

Alle reacties

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ouderdom van de woning ?

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Wat heb je dan aan zo een attest?????? (als koper)

0
Janaxis
Janaxis
8 68 Bouwer
2 jaren geleden

Dat betekent dat zowat je hele huis als asbestverdacht zal aangeduid worden, waardoor niemand het zal willen kopen, of toch alvast rekening zal houden met een zeer zware minwaarde. En dat allemaal om enkele honderden euros te besparen?

0
promakske
promakske
0 20 Verbouwer
2 jaren geleden

Die hele asbestaffaire is een complete geldklopperij ! Akkoord, asbest moet indien mogelijk worden verwijderd, maar de manier waarop de regels weer opgemaakt zijn is tegen het idiote af !. En dat hebben verschillende erkende firma's zelf,die ik om een offerte vroeg ,mij bevestigd. Ik heb zelf een 2 tal maanden geleden een asbest attest laten opmaken met het oog op de verkoop van mijn woning (bouwjaar 1976), kostprijs met staalafnames inbegrepen: 650 euro !. Nu is er in mijn garage een stukje leiding van de cv installatie waar rond de isolatie ervan een soort gipsverband zit en dat bevat asbest. Zogenaamde "niet gebonden" asbest want het moet verbroken worden om te verwijderen. Verderop waar de leiding in de kruipruimte gaat is de isolatie ok. Voor het verwijderen van die 2,5 meter(!!) isolatie vragen de "erkende firma's" tussen de 3600 en 4700 euro ex btw !!! Want de garage moet volledig hermetisch afgesloten en ingepakt worden , metingen buiten , douche ruimte te voorzien, kleedruimte te voorzien...enz !! Ja .... waar zijn we nu mee bezig !?? Hoe belachelijk is dit !? Dit is pure geldklopperij !. Als men de leidingen ,van aan de (nieuw geplaatste) verwarmingsketel tot waar ze in de kruipruimte verdwijnen ,zouden doorslijpen kan het stuk van 2,5 meter zo verwijderd worden en ingepakt zoals een asbest gebonden golfplaat , .... geen probleem en weg asbest. Het laten heraansluiten van de leiding kost nog geen 800 euro. En op die manier moet het asbest niet verbrokkeld worden of wat dan ook want die omwikkeling is in goede staat en de buizen kunnen aan het begin en waar ze verdwijnen in de kruipruimte doorgeslepen worden want daar zit geen isolatie rond op die plaatsen. Ik kan hierbij maar één bedenking maken en dat is dat er veel  asbest ongekontroleerd zal verdwijnen vóór de attesten opgemaakt gaan worden. In de verslagen van de ovam las ik dat er in ongeveer 70% van de onderzochte woningen één of andere vorm van asbest gevonden word ! De overheid scandeert ook die regel van " de vervuiler betaald" ... zijn dan de mensen, die vóór 23 november 2022 ( ingang verplichting asbest attest) een woning kochten met hun zuur verdiende spaarcenten, de vervuilers ??  

Dus beste, je gaat waarschijnlijk niemand (erkend) vinden die gaat werken zonder staalafname's , ten eerste omdat het dan bijna onmogelijk is om een betrouwbare staat van het gebouw op te maken en omdat dit kassa kassa is natuurlijk , hier word zomaar met goedkeuring van de bevoegde  overheids instanties poen geschept ! Het zullen enkel nog de super begoede mensen zijn die zich een eigen woning kunnen veroorloven die aan alle geldende millieu en isolatie eisen voldoen, alle beloofde premies en tussenkomsten zijn allemaal maar een druppel op een hete plaat !, en in dit geval zijn er zelfs helemaal geen !!. Bedankt overheid !!

Veel geluk beste BouwerVerbouwer4.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Vanaf 1 januari veranderen de regels rond registratierechten bij een tweede woning. Minister Weyts wil strengere regels om misbruik te voorkomen.

Lees meer

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Vlaams minister van Energie Depraetere lanceert Mijn VerbouwBegeleiding. Verbouwers krijgen zo gratis advies op maat van hun verbouwing.

Lees meer

Maak je huurwoning aantrekkelijker met deze tips voor een snelle make-over

Maak je huurwoning aantrekkelijker met deze tips voor een snelle make-over

Hoe zorg je ervoor dat jouw woning of appartement aantrekkelijk blijft voor huurders? Met deze aanpassingen verbeter je de leefbaarheid en duurzaamheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag