3

aantal geleiders in flexibele buis

E10ne
E10ne
#Elektriciteit · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik ben al een tijdje uit roulatie, maar zou graag het volgende weten; in een bestaande flexibele buis van 5/8" of M16 zitten nu 3 geleiders van 2,5mm². Graag zou ik, om geen nieuwe leiding te moeten plaatsen, deze vervangen door 3 geleiders van 4mm². Is dit haalbaar? Een alternatief zou zijn, om de geel_groene van 2,5mm² te vervangen door 4mm². Heb weinig of geen zicht op de plaatsing, of er al dan niet (meerdere) korte bochten in zitten.

Iemand hierbij ondervinding met flexibele leidingen, wat kan en/of niet kan. Sta er eigenlijk een beetje alleen voor en is van boven (zolder) naar beneden (elektrische kast).

1
EiDirk
EiDirk
1 21 Bouwer
2 jaren geleden
Ik heb enige tijd geleden de draden van een flex16mm VOB3G2,5 vervangen door een 4mm² voor fase en nul, samen met een 6mm² voor de aarding (VOBs CCA). Dit was om mijn omvormer van de PV te voeden. Woning met verdiep en zolder. Alles samen dikke 12m. Hier zaten 3 haakse bochten in. Eerste 1,5m de aarding erin, vervolgens 1,5m verder de fase, en nog eens 1,5m verder de nul erbij getaped. Slidingspray is zeker aan te raden, en geen kruisingen maken als de draden de flex ingaan. Succes

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
2 jaren geleden

Als er bochten in zitten in je dunne flex dan krijg je r zelfs geen 3x2,5 doorgetrokken.....   

0
EiDirk
EiDirk
1 21 Bouwer
2 jaren geleden
Ik heb enige tijd geleden de draden van een flex16mm VOB3G2,5 vervangen door een 4mm² voor fase en nul, samen met een 6mm² voor de aarding (VOBs CCA). Dit was om mijn omvormer van de PV te voeden. Woning met verdiep en zolder. Alles samen dikke 12m. Hier zaten 3 haakse bochten in. Eerste 1,5m de aarding erin, vervolgens 1,5m verder de fase, en nog eens 1,5m verder de nul erbij getaped. Slidingspray is zeker aan te raden, en geen kruisingen maken als de draden de flex ingaan. Succes
0
Verdict
Verdict
7 62 Andere professioneel
2 jaren geleden

"Een alternatief zou zijn, om de geel_groene van 2,5mm² te vervangen door 4mm²."

Mag ik je vragen waarom je de 4" aarding nodig hebt?

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Verbruik minder stroom met je vaatwasser, wasmachine en droogkast. Ontdek slimme tips, ideaal voor de lente en bij gebruik van zonnepanelen.

Lees meer

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Ontdek alles over de elektrische installatie: onderdelen, kosten, keuring en veiligheidstips. Zorg voor een veilige en efficiënte stroomvoorziening.

Lees meer

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Ontdek alles over buitenstopcontacten: van veiligheid tot installatie, kenmerken, prijs, slimme opties en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag