samengebruik hangt af van de aanvoer of het medium.
1 - Telenet maakt gebruik van Hybrid Fiber Coax (HFC) toegang en is de enige in vlaanderen die dit heeft. Zij zetten hun diensten hierop, maar:
Een (niet telenet) operator die over een coax-verbinding werkt, "huurt" bandbreedte bij Telenet en zet er zijn eigen diensten op over.
Dus als je volgende ISP een coax-verbinding nodig heeft dien je enkel te zorgen dat die coax er blijft. Je kan dan een "diensten"-pakket hebben bij een of meerdere operatoren te zelfdertijd. Jvb: e bestaande plus de nieuwe operator.
2 - Als het medium niet coax is, dan heb je Fiber of Twisted-pair (aka telefoonkabel). Bij Fiber moet er dan een glasvezel worden binnengebracht en bij telefoondraad de koperdraadjes. Over die laatste wordt dan gewerkt met een xDSL modem. Momenteel is dat VDSL, en hier zit je dan bij Proximus. weerom hetzelfde als het coax verhaal andere dan Proximus operatoren huren dan bandbreedte bij Proximus en krijg je hun diensten. Fiber is ook hier gelijkaardig als Proximus. Voor fiber krijg je dan een afsluiting voor fiber. Weet wel dat de verbinding met de Set Top Box (=decoder) met een ethernet verbinding is en niet met een coax-kabel.
3 - Satelliet. Maar dit is nu niet de meest super deal denk ik.
Wens je diensten te hebben met meerdere technologien, dan moet je eventueel die meerdere types verbindingen aanleggen.
De meest voor de hand liggende denk ik is dat je bij coax (Telenet dus met en/of eventueel een andere ISP) blijft dan is er na het omschakelen of het stoppen van een ISP geen impact op de bekabeling.
Zelf heb ik zowat 20 jaar in de technieken van hierboven gewerkt, behalve satelliet. Heb ook meegewerkt met de allereerste installaties van Telenet als leverancier van apparatuur, nadien als onderaanemer voor Cable Modem Technology.